App kan hjælpe psykisk syge med deres økonomi

Julian Hansen, Sintija Potaicuka og Winn Nielsen vandt hackathon’en Plads til flere med deres projekt Saldo, hvor en app med billeder og visuelle symboler kan hjælpe psykisk syge med at holde styr på deres økonomi.

8. okt. 2018

​Hvordan hjælper man som finansvirksomhed en familie fra Syrien, der ikke taler dansk? Og hvad med de borgere, der har kognitive udfordringer og svært ved at tage hånd om deres privatøkonomi eller borgere som på grund af fysisk handicap har svært ved at bruge bankens tilbud?

Disse udfordringer mødte omkring 45 deltagere i hackathon'en Plads til flere, da de ankom til Finansforbundet fredag den 5. oktober sidst på eftermiddagen. På de følgende knap 24 timer arbejdede ni forskellige teams, som blev sammensat til lejligheden med at udvikle finansielle produkter og services til en eller flere af de udsatte målgrupper.

"Der er udviklet mange gode løsninger og projekter, som kan gøre den privatøkonomiske hverdag letter for udsatte grupper, og det har ikke været let for dommerne at vælge en vinder. Men efter afstemning og votering er vi endt med at kåre Saldo til vinder af konkurrencen", sagde Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen på vegne af juryen lørdag sidst på eftermiddagen, efter at alle teams havde præsenteret deres forretningsidé.

Vindere med it-erfaring

Flertallet af deltagerne var kvinder, mange var studerende fra pædagogiske uddannelser – men de tre vindere i teamet Saldo har alle erfaring med at arbejde med it eller apps. Sintija Potaicuka er UX designer, Julian Hansen, developer, og Winn Nielsen er it-projektleder.

Deres vinderprojekt går ud på at hjælpe psykisk syge, som ikke er godt til at regne, og som har problemer med at huske. Ved hjælp af en app, hvor der kan lægges billeder af varer med priser fra det lokale supermarked, kan de med brugervenlig navigation gøre deres indkøb og følge med i saldoen for deres samlede økonomi.

Vinderpræmien er 5.000 kroner og en tre måneders plads i Copenhagen Fintech Lab. Sidstnævnte regner de tre vindere dog ikke med at gøre brug af.

"Det vil være interessant at arbejde videre med at gøre app'en til virkelighed, forsi vi tror, der er et stort behov for den. Men da der er tale om en UX løsning er ideen ikke så velegnet til en ny start up-virksomhed", siger Julian Hansen og Winn Nielsen med henvisning til, at eksisterende betalingsapp forholdsvis nemt vil kunne integrere de nye funktioner, så psykisk handicappede kan anvende dem.

Bag hackathon'en Plads til flere stod Finansforbundet, Københavns Kommune, Copenhagen FinTech, Finans Danmark, Spar Nord, Sydbank og Danske Handicaporganisationer.