153 fyringer i årets første kvartal

To forsikringsselskaber skilte sig til sammen af med 39 assurandører, og Nordea sagde farvel til 32 medarbejdere i årets første tre måneder, viser Finansforbundets opgørelse over afskedigelser. Kreds Nordea og Nordea har indgået en aftale om vilkår for frivillige fratrædelser, som vil køre på forskellige tidspunkter for hvert enkelt forretningsområde de næste fire år.

9. apr. 2018
2 min

​Gjensidige, Nordea og Spar Nord førte an med afskedigelser i årets første tre måneder, da de afskedigede henholdsvis 35, 32 og 22 medarbejdere, viser en opgørelse fra Finansforbundet, som baseres på tillidsmænds indberetninger.

I alt blev der uddelt 153 fyresedler i perioden – heraf 39 til assurandører, idet Tryg oveni Gjensidiges 35 skilte sig af med 4.

Nordeas afskedigelse af 32 medarbejdere i årets første kvartal kom få måneder efter koncernledelsens meddelelse den 26. oktober om, at der skal være 6.000 færre medarbejdere – heraf 2.000 konsulenter - i banken frem mod 2021. Der er ikke sat konkrete tal på, hvor mange færre medarbejdere ledelsen ønsker i Danmark. Banken og Kreds Nordea – den faglige personaleforening – har indgået en aftale om vilkårene for frivillige fratrædelser. Aftalen vil køre over fire år på forskellige tidspunkter for hvert enkelt forretningsområde, og der vil være et fireugers vindue åbent, hvor den enkelte kan anmode sin chef om at få en frivillig fratrædelse. Det er også aftalt, at medarbejdere med mindst 25 års anciennitet får tilbudt lidt bedre fratrædelsesvilkår end medarbejdere med kortere ansættelse.

Fornemmer en bekymring fra bankens side

Formand for Kreds Nordea Toni Madsen fornemmer en bekymring fra bankens side for, at for mange dygtige og erfarne medarbejdere vil vælge at forlade Nordea, så man på nogle forretningsområder risikerer at lide under mangel på kompetente medarbejdere.

"Det er klart, at jeg ser bankens dilemma, men så må man gøre op med sig selv, hvilke signaler det sender at melde et tal som 6.000 ud på en kold oktobermorgen", siger Toni Madsen.

"Fra os er opfordringen til medarbejderne, at de skal mærke godt efter i sig selv, om de vil med på den rejse, banken har 'inviteret' dem på, eller de vil takke nej. For dem, der ønsker at forlade banken, er det vigtigt, at vi kan hjælpe dem godt videre, og her er Finansforbundets Work Life Investment-område heldigvis styrket det seneste år og står klar med rådgivning og hjælp til at komme videre til andre job eller uddannelse mod et nyt job", siger Toni Madsen.

Nordea etablerede i starten af 2018 Job Mobility Team, der består af en række konsulenter, som har til opgave at hjælpe medarbejdere ordentligt videre fra et job i Nordea. Toni Madsen roser banken for initiativet.

"Vi har længe opfordret banken til en øget ordentlighed i afskedigelsesprocessen, så medarbejderne følte sig set og godt klædt på til at komme videre i et andet job", siger hun.