Tænkepause på Kviklån

Ny lov fordrer, at der går 48 timer fra ansøgning til udbetaling af et kviklån. ”Et skridt på vejen” kalder Finansforbundets næstformand, Michael Budolfsen, den nye lov, men han er langtfra overbevist om, at det for alvor rykker dårlige lånevaner. Grundlæggende mener han, at den nye lov rykker frustrerende lidt.

9. jan. 2017

​Den 1. januar 2017 trådte den nye lov om kviklån i kraft. Med den er der indført 48 timers tænkepause for folk, der ønsker at bruge de hurtige lån.

Det er generelt rigtigt dyre lån med høje årlige omkostninger, og ifølge seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk, er det ofte her en ond gældsspiral starter.

"Vi ser i vores rådgivning, at de gældsatte typisk starter med de her lån. Når de så skal betale, har de ikke pengene og optager et nyt lån. Så har vi en gældsspiral, hvor de har lån her og der og alle vegne", siger Morten Bruun Pedersen til TV2.

Næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, er ikke glad for de kvikke lån. Ifølge ham er det fint med en ekstra tænkepause og en mulighed for at sove på det, men langt fra tilstrækkeligt til at dæmme op for en uigennemtænkt gældssætning.

"Det er lidt en symbolhandling, så længe man ikke forholder sig til, hvad der skal ske i de 48 timer, ansøgeren om lån skal vente. Det er jo både frustrerende og absurd, at de folk, der har penge i vores samfund bliver meget bedre beskyttet, end dem, der ikke har. De, der benytter sig af kviklån, er typisk ikke dem, der har den dybeste økonomiske forståelse og det bedste overblik, og de kan få deres lån helt uden rådgivning. Går du derimod ind i en bank for at låne, skal du have rådgivning, lige som du skal have kortlagt din risikoprofil, have grundig rådgivning og skrive under på, at du har forstået, hvad der blev sagt, når du vil investere," siger Michael Budolfsen til Nyhedsbrevet Finans.