Svær kamp mod digitale røvere

I Nets’ Fraud and Dispute, som er det område, der bekæmper misbrug med betalingskort, forhindrer man flere angreb end nogensinde før. ”Vi prøver hele tiden at gøre os selv klogere og opdatere vores systemer, så vi er et skridt foran svindlerne”, siger vicedirektør Kaspar Kock Kristensen.

​I gamle dage var tyven en snu mand med mørk maske for øjnene, der i et uopmærksomt øjeblik stjal fru Jensens tegnebog. Men i takt med den teknologiske udvikling har kriminaliteten også udviklet sig.

Kaspar Kock Kristensen, der er Senior Vice President for Fraud and Dispute, som er det område i Nets, der forebygger misbrug med betalingskort, forklarer, at kriminaliteten er blevet meget mere organiseret.

"De kriminelle, som primært er udenlandske grupper, er blevet meget dygtigere på kort tid. Vi oplever for eksempel koordinerede robotangreb mod kortene, og det stiller virkelig høje krav til vores forebyggende arbejde. Faktisk er antallet af forsøg på misbrug af kort tredoblet de sidste to år", siger Kaspar Kock Kristensen, der ikke ønsker at oplyse de præcise tal.

Fysisk og digital kriminalitet

Nets har hovedkontor i Ballerup og regionalkontorer i blandt andet Helsinki og Oslo, og her arbejder tilsammen 60 mennesker dagligt 24 timer i døgnet med at opklare og forebygge misbrug med betalingskort. Inden for få år er andelen af misbrug online steget markant, og i dag er cirka 80 procent af alt misbrug med betalingskort digitalt.

"Hvis de kriminelle ellers kan finde ud af at skjule deres onlinespor, løber de en meget mindre risiko ved at sidde derhjemme bag en skærm end ved at stjæle fysiske kort og misbruge dem", siger Kaspar Kock Kristensen.

Alt det misbrug, der foregår i den fysiske verden, arbejder Nets sammen med politiet om at bekæmpe. Her står Nets for at spærre betalingskort, hvis en borger får franarret sit betalingskort. Derefter overtager politiet sagen. Derudover får politiet glæde af de analyser og statistikker, som Nets bruger for at forebygge den fysiske kriminalitet vedrørende betalingskort.

"Vi kan for eksempel hurtigt se, hvor i byen og hvilke tidspunkter de kriminelle har forsøgt at misbruge kortene. De informationer kan vi bringe videre til politiet".

Kloge kriminelle

Det digitale misbrug bekæmpes, både før, under og efter at der foregår svindel.

For at forebygge svindel udarbejder Nets analyser af, hvordan misbruget udvikler sig. Når afdelingen kan se mønstre i den måde, de kriminelle arbejder på, kan man komme svindlen i forkøbet og spærre de kort, der er i risiko for at blive hacket. Da Nets i oktober 2016 anbefalede bankerne at spærre 100.000 danske betalingskort, var det et resultat af Nets' forebyggende arbejde.

Når kunder handler på nettet eller i butikkerne, autoriseres deres kort inden for få millisekunder.

"Når kundens kort autoriseres i realtid, tjekker systemet, hvor sandsynligt det er, at det er kunden og ikke en kriminel, der bruger kortet. For eksempel ved systemet, at man ikke fysisk kan bruge det samme kort i Danmark og i Sydamerika inden for to timer".

Hvis de kriminelle er sluppet af sted med et angreb, analyseres deres metoder og fremgangsmåder, så man derefter kan bruge de informationer til at forebygge nye angreb og hele tiden følge med i, hvordan de kriminelle arbejder.

"Vi prøver hele tiden at gøre os selv klogere og opdatere vores systemer, så vi er et skridt foran svindlerne. Vi fornyer vores systemer og bruger forskellige former for robotter og kunstig intelligens for at optrævle og forhindre deres arbejde".

Selvom Nets arbejder for at forhindre så meget kriminalitet som muligt, er der stadig kriminalitet, som Nets ikke kan gøre ret meget ved. For eksempel når kriminelle sender mails og sms'er, hvor de beder borgere opgive deres private oplysninger.

"Phishing kan vi i Nets ikke gøre ret meget ved. Vi kan oplyse om det, vi kan give borgerne eksempler på, hvordan man gennemskuer de falske beskeder, og så kan vi selvfølgelig spærre borgerens kort så hurtigt som muligt, når skaden er sket", understreger Kaspar Kock Kristensen.