Sektorens samfundsansvar sat til debat

Bankerne skal ikke lede væksten men blot facilitere den, lød det fra den islandske økonom Gylfi Magnússon på CBS-jubilæumskonference om bankernes fremtid. Ifølge Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen bør de finansielle virksomheder have mere fokus på deres samfundsansvar og ikke ensidigt fokusere på deres indtjening.

30. okt. 2017
3 min

​Hvilken rolle skal bankerne have i forhold til samfundet? Skal bankerne være i førersædet og lede væksten og udvikling i samfundet eller skal de blot facilitere væksten? Det var et af de temaer den islandske økonom og tidligere økonomiminister Gylfi Magnússon problematiserede, da han talte ved CBS's 100 års jubilæumskonference "Banking on the future – rethinking the financial sector" mandag den 30. oktober.

"Fra samfundets synspunkt har finansielle aktiver ikke en værdi. Det er fiktiv kapital. Du kan ikke bruge det til at bo eller bygge et hus af. Det kan ikke stå alene. Bankerne burde blive målt på, hvor godt de bidrager til samfundet. Vi må ikke glemme, at det finansielle system kun skal have en understøttende rolle fremfor en ledende rolle. I Island skete det, at det kom i førersædet" sagde Gylfi Magnússon, økonom og lektor ved University of Island.

Ifølge den islandske økonom var baggrunden for den økonomiske krise i Island, at landet ikke havde nogen erfaring med international banking, før landet nærmest over en nat blev konverteret til et internationalt system, som voksede og skabte et massivt økonomisk boom, som senere førte til en kollaps af landets økonomi, og at landet måtte erklære sig statsbankerot.

"Den mest grundlæggende læring af den islandske krise er, at hvis du har nok internationale midler kan du skabe en illusion af værdiskabelse ved at sætte priserne op på aktiver. Men det burde det finansielle system ikke understøtte. Et velfungerende finansielt system burde facilitere en værdiskabelse uden at sætte priserne op, men i stedet at have lave omkostninger og lav risiko", lød det fra Gylfi Magnússon, der ikke mener, at det er lykkedes at udvikle opskriften på det rette globale finansielle system.

Dårlig til at blære sig

Næsten samtidig i et andet lokale på konferencen debatterede Finans Danmarks underdirektør Niels Arne Dam og Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen, hvad finanssektorens samfundsmæssige ansvar er, og hvordan sektoren kan blive bedre til at håndtere ansvaret. Begge var enige om, at virksomhedernes ansvar er at skabe gode økonomiske løsninger for kunderne og at bidrage til væksten i samfundet.

"Jeg synes, danske banker gør det rigtig fint", sagde Niels Arne Dam og fremhævede Pengeugen, hvor bankfolk underviser skoleelever i privatøkonomi som et af de eksempler, sektoren udviser samfundsansvar på.

Michael Budolfsen mener, at pengeinstitutterne generelt er for dårlige til at fortælle om de positive ting, de foretager sig – herunder også at forklare kunder, at når de får nej til et lån, så er det fordi, kunden ikke har råd til lånet. Finansforbundets næstformand mener dog, at de finansielle virksomheder bør have endnu mere fokus på deres samfundsansvar og ikke kun fokusere på indtjeningen.

"Naturligvis skal man tjene penge, men hvorfor skal afkastet i en bank i Danmark og Norden være dobbelt så højt som gennemsnittet i EU-landene? Det kan virke som om, at der strategisk besluttes i bestyrelseslokalet, hvor højt afkastkravet skal være, hvorefter man regner baglæns med besparelser for at få det til at passe", sagde Michael Budolfsen og henviste til, at når bankerne i dag er så velkapitaliserede, som det er tilfældet, kan aktionærerne ikke argumentere med, at deres investering i banken er så risikabel, at deres procentuelle udbytte skal være så højt, som mange pengeinstitutter de senere år har indvilget i at give dem.

I stedet bør pengeinstitutterne have mere fokus på at understøtte vækst og skabelse af arbejdspladser, lød det fra Michael Budolfsen, der afslutningsvis henviste til en rapport fra Cevea, der dokumenterer, at pengeinstitutternes lokale tilstedeværelse er afgørende for lokalsamfundets udvikling.