Nysgerrighed er den vigtigste kompetence

”Hvis vi kan have nysgerrighed i forhold til det der kommer til at ske i den finansielle sektor, kan vi også blive mere klar på, hvad det er der kommer til at kræves af yderligere kompetencer i fremtiden”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen efter et folkemøde, der bød på mange gode debatter, netværksdannelse og værdifulde workshops.

19. jun. 2017

​Folkemødet i Allinge på Bornholm i dagene 15. – 18. juni havde traditionen tro deltagelse af Finansforbundets formandskab og en gruppe medarbejdere fra forbundets sekretariat.

"Folkemødet handler jo egentlig om at deltage i nogle forskellige workshops, hvor man bliver udfordret på sine hverdagssynspunkter og bliver klogere. Og så er det jo et fantastisk godt sted at skabe relationer til nogle grupper, som vi normalt ikke arbejder så meget sammen med, men som senere kan vise sig at være enormt værdifulde for vores arbejde for medlemmerne", siger forbundsformand Kent Petersen.

Han er meget tilfreds med sit udbytte af Folkemødet, hvor han har deltaget i en række debatter om især digitalisering i Finansteltet, som Finansforbundet arrangerede i samarbejde med FinansDanmark og FA, og også debatter hos andre arrangører, hvor han var inviteret.

" Mange af de debatter vi har holdt, har handlet om, hvad vil det sige at være i den finansielle sektor både nu og i fremtiden. Noget af det som jeg er blevet klart klogere på, er at den bekymring vi har for at alt bliver forandret til ukendelighed – det kommer ikke til at ske", siger Kent Petersen og fortsætter:

"Vi er også blevet klogere på, at den vigtigste kompetence er nysgerrighed. Hvis vi kan have nysgerrighed i forhold til det der kommer til at ske i den finansielle sektor, kan vi også blive mere klar på, hvad det er der kommer til at kræves af yderligere kompetencer i fremtiden".

Digitaliseringen prægede en stor del af de debatter, der var på årets folkemøde. Et af Kent Petersens hovedbudskaber er, at vi skal gribe de muligheder, som digitaliseringen giver os, men også være klar til at tage den etiske debat om digitaliseringens konsekvenser.
"Jeg håber, at vi til næste folkemøde vil bringe den etiske diskussion mere i spil. For vi er nødt til at se på, hvordan det er vi vil bruge teknologien i forhold til det samfund, som vi ønsker. For selvom alt er muligt, er det ikke ensbetydende med, at vi blindt skal acceptere alt. Det skulle gerne være mennesket, der styrer teknologien og ikke omvendt", siger Finansforbundets formand.