Kunderne overtager Nordea Liv & Pension

En god nyhed for de mange medarbejdere i finanssektoren, som har deres pensionsordninger dér, mener Mogens Edvard Pedersen, der er formand for Konsulent- og Kundechef- Foreningen i Nordea liv & Pension.

31. dec. 2017

​Kun et år efter, at Foreningen Norliv købte sig inde i ejerkredsen i Nordea Liv & Pension, har den købt endnu en markant luns på 45 procent og ejer nu 70 procent.

Foreningen Norliv repræsenterer kunderne i Nordea Liv & Pension, og købet er en god nyhed for de mange finansansatte, som har deres pensionsordning placeret dér. Det mener Mogens Edvard Pedersen, der er formand for Konsulent- og Kundechef- Foreningen i Nordea liv & Pension:

"Man siger jo, at kunden altid har ret. Når vi bliver kundeejet, må det så betyde, at vi altid vil gøre det rigtige. Nordea Liv & Pension adskiller sig også på mange måder fra resten af organisationen, og som jeg ser det, har Nordea-gruppen ikke helt vidst, hvad den ville med os, mens det er oplagt, at vi som kundeejet vil få en ejer, der vil os. Det kan kun være en fordel".

Fokus nye steder

Det nye ejerskab vil ifølge administrerende direktør i Nordea Liv & Pension, Steen Michael Erichsen, betyde, at "en større andel af selskabets overskud kommer kunderne til gode."

Formanden for Norliv, Peter Gæmelke, siger dog til FinansWatch, at det ikke indebærer prisreduktioner for kunderne.

Mogens Edvard Pedersen forestiller sig, at ejerskiftet eksempelvis kan betyde øget opmærksomhed rettet mod det psykiske arbejdsmiljø:

"Mange udbetalinger udløses af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Man kan forestille sig, at der vil være mulighed for at indgå i forskellige former for samarbejde for at gøre noget for at bedre forholdene."

En fordel på sigt

Kent Petersen, formand i Finansforbundet og næstformand i foreningen Norliv, ser det også som det helt rigtige, at selskabet går fra traditionel kommercielt ejerskab til at være ejet af kunderne:

"Det er et væsentligt skift i ejerskab, som på sigt vil være en stor fordel for nuværende og kommende pensionskunder, og jeg er glad for, at det nu er faldet på plads."

Han tilføjer, at Nordea Liv og Pension er væsentligt for Finansforbundet af den simple årsag, at selskabet gennem deres pensionsordninger har berøring med rigtig mange medarbejdere i den finansielle sektor.

Aftalen er, at Norliv i løbet af de kommende år køber de resterende 30 procent af selskabet og bliver eneejer.