Fuld fart på Copenhagen FinTech

Hundredvis af iværksættere, investorer og etablerede virksomheder deltog i Copenhagen FinTech Week, som løb af stablen sideløbende med Money20/20. ”Vi er blevet mere kendte, og der er knyttet kontakter, som kan styrke udviklingen af fintech i Danmark markant”, siger Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen FinTech.

3. jul. 2017

​Hong Kong, Singapore, Irland, Polen, Spanien. Repræsentanter fra fintech-miljøer i andre lande strømmede til Applebys Plads i København i den forgangne uge for at besøge Copenhagen FinTech Lab og deltage i de 14 arrangementer i Copenhagen FinTech Week, der fandt sted sideløbende med den store Money20/20-konference i Bella Center.
Søndag den 25. juni deltog 25 internationale fintech-hubs i "Global Fintech Hubs meetup", hvor deltagerne over en drink kunne udveksle erfaringer og etablere netværk. Dagen efter deltog omkring 300 mennesker i "Matchmaking Event" i foyeren ved Nordeas hovedsæde på Christiansbro, hvor 65 fintech-startups fik mulighed for at præsentere deres forretningsmodeller for etablerede aktører og investorer. Samme aften mandag den 26. juni holdt Copenhagen FinTech BBQ Party i et opstillet telt ved kajen bag Applebys Plads for omkring 300 deltagere.

"Vi har haft omkring 1.400 mennesker til arrangementerne – heraf 600 unikke besøgende, og det er vi meget tilfredse med. Vi er blevet mere kendte, og der er knyttet mange kontakter, som kan styrke udviklingen af fintech i Danmark markant", siger Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen FinTech, og tilføjer, at der også vil blive holdt en Copenhagen FinTech Week i 2018.

I forbindelse med ugen lancerede Copenhagen FinTech et samarbejde med Dansk Center for Kunstig Intelligens, som omfatter fælles forskningsprojekter inden for kunstig intelligens eller AI (artificial intelligence), som man omtaler det i fintechmiljøet.

Copenhagen FinTech har også planlagt to hackathons til efteråret, som henvender sig henholdsvis til iværksættere inden for forsikring og inden for Big Data.

Fintech Lab er næsten fyldt op

Det er blot otte måneder siden Copenhagen FinTech Lab officielt blev åbnet på Applebys Plads, og i dag er det hjemsted for 100 fintech-iværksættere fordelt på 35 firmaer. Thomas Krogh Jensen forventer, at de sidste 25 pladser kan være fyldt op om et par måneder.

"Udviklingen er gået meget stærkere, end vi forventede. Både når det gælder udbredelsen af Lab'et og antallet af aktiviteter i Copenhagen FinTech generelt. Vi har holdt markant flere arrangementer end ventet", siger Thomas Krogh Jensen, der tiltrådte som direktør 1. december 2016 knap tre måneder efter Copenhagen FinTech blev etableret på initiativ af blandt andre Finansforbundet, Københavns Kommune og FinansDanmark.

"Hvis vi fortsat skal ekspandere, bliver vi nødt til at kigge på vores funding model og få flere virksomheder i finanssektoren involveret. Potentialet for fintech er kæmpe stort, og det er også mit indtryk, at mange etablerede virksomheder – blandt andet inden for forsikring og pension – er interesserede i at blive en del af udviklingen", mener direktøren.

Blandt partnerne i Copenhagen FinTech er Nets, SDC, Spar Nord, Sparekassen Sjælland-Fyn og Købstædernes Forsikring, mens Nordea og Danske Bank er blandt sponsorerne.

Fremtid i internationaliseringens tegn

I den kommende tid vil Copenhagen FinTech have fokus på det internationale.

"Vi vil hjælpe firmaerne i vores Lab til at skalere internationalt, ligesom vi vil fokusere på at få udenlandske firmaer til Danmark. Jeg håber og tror, at Money20/20 og Copenhagen FinTech Week har givet nogle værdifulde kontakter, som vil få det til at lykkes", siger Thomas Krogh Jensen.