Flotte bankregnskaber øger fondes donationer

Forenings- og kulturlivet i flere nordjyske lokalsamfund kan se frem til større uddelinger fra blandt andre Fonden for Sparekassen Himmerland og Spar Nord Fonden. Udbyttet af fire bankaktier giver seks fonde en indtægt på over en milliard kroner, som kan bruges til velgørende formål, skriver nyhedsbrevet Danmarks Fonde.

5. mar. 2017
2 min

​En række fonde, der har en betydelig del af deres formue placeret i bankaktier, kan se frem til anselige udbytter, som de kan donere videre til forenings- og kulturlivet.

På generalforsamlinger i den kommende tid er aktionærerne stillet pæne udbytter i udsigt fra blandt andre Nordea A/B, Jyske Bank A/S, Spar Nord A/S og Jutlander Bank A/S, som til sammen vil give seks velgørende fonde en indtægt på 1.059 millioner kroner, skriver nyhedsbrevet Danmarks Fonde.

Nordea-fonden har udsigt til 761 millioner kroner af det samlede udbytte på 19,5 milliarder kroner fra Nordea A/B. BRF-fonden står til at få 125 millioner kroner i udbytte for sit ejerskab på 25 procent af aktierne i Jyske Bank A/S. Spar Nord Fonden og Spar Vest Fonden kan forvente henholdsvis 116 og 30 millioner kroner i aktieudbytte fra Spar Nord A/S, mens Fonden for Sparekassen Himmerland og Sparekassen Hobro Fonden får henholdsvis 20 og 7 millioner i udbytte fra Jutlander Bank A/S, hvis generalforsamlingen vedtager indstillingen om aktieudbytte fra bestyrelsen.

Med det kommende udbytte fra Jutlander Bank på cirka 20 millioner kroner forventer Arne Bindslev, bestyrelsesformand for Sparekassen Himmerland, at fonden kan uddele for cirka fem millioner kroner i 2017 i Sparekassen Himmerlands gamle virkeområde.

Han fortæller til nyhedsbrevet Danmarks Fonde, at uddelingerne går til en bred vifte af store og små formål. Eksempelvis blev der sidste år uddelt penge til sanghæfter til en lokal forening, mens fonden også reserverede 500.000 kroner til hjælp til tegning, udvikling og etablering af en ny svømmehal i Vesthimmer­lands Kommune.

Spar Nord Fonden øger donationerne

Spar Nord Bank A/S giver igen i år udbytte og har indstillet til generalforsamlingen at udbetale 628 mio. kr. til aktionærerne. Med en aktieandel på 18,5 procent kan Spar Nord Fonden forvente dividendeindtægter på cirka 116 millioner kroner. Fondsbestyrelsen hævede sidste år uddelingsrammen til 30 millioner kroner, men har allerede meddelt, at fonden forventer at øge donationerne til 40 millioner kroner i år, skriver nyhedsbrevet Danmarks Fonde.

Spar Nord Fonden støtter blandt andet forskning, men lægger i høj grad også vægt på, at støtte 'projekter, der henvender sig til lokalsamfundet med det formål at skabe udvikling samt glæde og sammenhold'. Til det formål kan fondsbestyrelsen trække på lokal viden hos Spar Nord Banks 31 lokale bankråd.