Den lokale bank er også et politisk anliggende

Hedensteds borgmester Kirsten Terkilsen (V) har bedt sin forvaltning om at finde en ny bankforbindelse til kommunen, efter at Danske Bank har besluttet at lukke sin filial i byen. Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen finder synspunktet, og ikke mindst handlingen, fra borgmester og byråd i Hedensted forfriskende og fornuftigt.

22. mar. 2017

​Danske Bank har besluttet at lukke sin filial i Hedensted, og det får nu Hedensted Kommune til at droppe sit kundeforhold i banken. Mandag den 20. marts bad borgmester Kirsten Terkilsen forvaltningen om at finde en anden bank.

"Vi ønsker at støtte en af de banker, som er i vores område. Hvis de er hos os, så vil vi være kunde hos dem. Som bank har man en samfundsmæssig forpligtigelse til at skabe et Danmark i balance", siger Kirsten Terkilsen til DR i Trekantsområdet og tilføjer, at mange af hendes borgmester-kolleger er interesserede i at høre nærmere om kommunes farvel til Danske Bank.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen finder synspunktet og handlingen fra Hedensteds borgmester forfriskende og fornuftigt.

"Det er ikke fordi politikere nødvendigvis skal blande sig i, hvor private finansielle virksomheder placerer deres forretninger. Heller ikke fordi små banker er bedre end store banker. Men fordi det er et klokkeklart signal fra kommunen om, at man har en interesse i at have en bank placeret i lokalsamfundet. Og at den interesse er større end en helt snæver betragtning på prisen på kommunens bankforretninger isoleret set", siger Michael Budolfsen.

Han peger på, at et pengeinstituts lokale tilstedeværelse betyder mere end som så: Det giver bedre adgang til kapital for virksomhederne, skaber flere arbejdspladser og dermed også flere skatteindtægter. Uanset selve bankens størrelse – det er den lokale tilstedeværelse, det drejer sig om.

"I signalet fra Hedensted ligger, at de elementer skal med i kommunens "bankregnskab". Og det er faktisk et positivt signal, som også sektoren egentlig burde tage imod med kyshånd. For det er en anerkendelse af, at bankvirksomhed har en konkret betydning for lokalsamfundet, men så sandelig også en vis portion forretningsmuligheder", mener Michael Budolfsen.

Mindre pengeinstitutter tjener på lokal tilstedeværelse

Danske Banks områdedirektør Palle Heiselberg fortæller til DR i Trekantsområdet, at bankens beslutning om at lukke filialen skyldes, at kunderne bruger filialen anderledes og mindre end tidligere.

"Det gør et stort indtryk, og det er vi rigtigt kede af. Vi har gennem mange år haft et rigtigt godt samarbejde med Hedensted Kommune. Når vi sammenlægger filialer, så gør vi os forinden nogle grundige overvejelser, og det har vi også gjort i det her tilfælde", siger Palle Heiselberg.

Finansforbundets næstformand bemærkede for nylig Sparekassen Sjælland-Fyns årsregnskab for 2016, hvor sparekassen blandt andet kunne konstateret en nettotilgang på mere end 5.500 kunder og et solidt, trecifret millionoverskud i høj grad ved at åbne filialer og være til stede lokalt.

"Jeg kan i den forbindelse til stadighed godt undre mig over, hvorfor de større pengeinstitutter ikke mener, at de kan tjene penge på lokal tilstedeværelse, når de mindre rent faktisk evner at gøre det", siger Michael Budolfsen.

Han opfordrer til, at vi debatterer, om banken også betyder noget for erhvervsliv, borgere og lokalsamfundet som sådan.

"Den debat har vi brug for: At politikere, lokale virksomheder og kunder helt generelt bliver opmærksomme på, at de selv skal investere i at beholde lokale virksomheder. Også når vi taler om banker".