Om få år er mobilbetalinger oldnordiske

Ny teknologi vil få vores køleskab og dankort til at snakke sammen og vil gøre det muligt for os at betale for vores dagligvarer med armbåndsuret. Eksperter mener, at det kan blive hverdag inden for få år.

​Næste år giver Nets danskerne mulighed for at få lagt dankortet ind på mobiltelefonen og gør dermed næsten danskernes tegnebøger overflødige. Men den nye funktion fra Nets er ikke revolutionerende i forhold til den nye teknologi, som ifølge eksperter er lige om hjørnet.

I fremtiden vil danskerne inden for meget kort tid komme til at se mere til det nye fænomen, der hedder "Internet of Things" eller på dansk "tingenes internet". Tingenes internet handler om, at flere af hverdagens genstande kan være forbundet og kommunikere med os og med hinanden via internettet. Din bil og dit dankort vil kunne kommunikere, så når bilen er ved at løbe tør for benzin, ved dankortet, at der er en benzinregning på vej. Når genstande kommunikerer, er det også naturligt, at de selv kan overføre betalinger til hinanden.

Et andet fænomen, som vil blive udvidet inden for få år, er "Tokenization". "Tokenization" bliver snart en del af danskernes hverdag, da det er den teknologi, der ligger bag Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay og det mobile dankort. I telefonen bliver der placeret en såkaldt token, som repræsenterer et kort (eller måske i fremtiden en konto), hvor pengene trækkes fra. Disse tokens kan placeres i alle "smart devices" fra telefoner, ure og nøgleringe til biler til og køleskabe.

"Tokenization er en væsentlig forudsætning for fremtidens "Internet of things"-transaktioner – eller det man også kalder 'connected commerce' – for hvad godt gør det at dit køleskab kan bestille mælk, hvis det ikke kan betale for det", siger Kristian T. Sørensen fra konsulentfirmaet Norfico.

Mindre snak med kassedamen

Fremtidsforsker Lasse Jonasson mener også, at Internet of Things vil spille en stor rolle i fremtiden. Ved brug af tingenes internet vil køleskabet kunne registrere, hvad der mangler i husholdningen, og selv indkøbe de varer. De personer, som stadig har lyst til at gå i fysiske butikker og få inspiration, vil også opleve, at indkøbsturen bliver nemmere.

"I butikkerne og supermarkederne kommer vi helt væk fra selve transaktionen, hvor man smækker varerne op på disken, betaler og sniksnakker med kassedamen. I stedet vil der være sensorer på alle varer, og ved udgangen vil du og dine varer blive registreret, og pengene for varerne vil automatisk blive trukket fra din konto", forklarer Lasse Jonasson.

Supermarkeder som dem, Lasse Jonassen beskriver, bliver naturligvis ikke en realitet lige foreløbig.

Sci-fi-tilstande

Ligesom i fremtidsfilmene kommer vi til at se meget mere til fingeraftryksaflæsere og stemmegenkendelser. Iris-scan, hvor man kan identificere personer ved at scanne deres øjne, vil vi også se mere af. De metoder vil ikke blive brugt til betaling, fordi de sammenlignet med "Internet of Things" og "Tokenization" er tidskrævende. Derimod er det gode metoder til at verificere sig selv, når man skal logge ind på netbank, borger.dk eller lignende.

"De nye smartphones fra Samsung indeholder irisscan, der kan verificere dig med utrolig høj sikkerhed bare ved at scanne dit øje. På den måde slipper man for at skulle huske og taste flere forskellige personlige koder ind og for altid at skulle rende rundt med de små NemID-plastikkort og så videre", forklarer Kristian T. Sørensen.