Øget gennemsigtighed skal styrke sektorens omdømme

Finansrådets formand Tonny Thierry Andersen ærgrer sig over, at sager som PanamaPapers og negative renter har skabt mistillid til sektoren. ”Vi skal øge gennemsigtigheden i vores forretning”, sagde han på Finansrådets årsmøde, hvor han også udtrykte håb om, at Danmark kan blive en digital supermagt. Finansforbundet glæder sig over de optimistiske udmeldinger på årsmødet.

5. dec. 2016

​Fire ud af fem danskere er generelt tilfredse med at være kunde i deres bank, og lige så mange er meget tilfredse med deres personlige bankrådgiver, viser en nylig undersøgelse, som konsulenthuset Loyalty Group har gennemført blandt mere end 4.000 danskere i samarbejde med Finansrådet og Finansforbundet. Dette noterede Tonny Thierry sig i sin formandstale på Finansrådets årsmøde mandag den 5. december i Skuespilhuset i København.

"Måske er tallene her ikke verdensklasse. Men det er helle ikke så ringe endda", sagde han.

2016 blev ikke året, hvor pengeinstitutterne for alvor rykkede op ad popularitetsskalaen hos befolkningen. Dertil kom der sager om emner som PanamaPapers, hvidvask og negative renter på tværs.

"Ingen dansk bank har skattetænkning som en integreret del af deres forretning", understregede Tonny Thierry Andersen med henvisning til den negative medieomtale PanamaPapers har afstedkommet., inden han gik videre til at pege på, hvordan sektorens image skal forbedres.

"Vi skal øge gennemsigtigheden i vores forretning og være bedre til at vise, hvilken værdi bankerne skaber for samfundet, eksempelvis ved at låne penge ud som skaber vækst og arbejdspladser".

Digital supermagt

Tonny Thierry Andersen, der nu overlader formandsposten for Finansrådet til Nordeas Peter Lybecker, talte meget om digitalisering.

"Vi tror i sektoren på, at alt hver der kan digitaliseres, vil blive digitaliseret", sagde han og glædede sig over, at det i årets løb var lykkedes at etablere Copenhagen FinTech i fællesskab med en række aktører i sektoren, herunder Finansforbundet.

Står det til Tonny Thierry Andersen og Finansrådet, skal Danmark have ambition om at udvikle sig til en digital supermagt i de kommende år.

Derfor glæder han sig også over, at it og cybersikkerhed er sat på dagsordenen i den nye regering.

Slut med mobning af bankerne

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der tiltrådte for en uge siden, oplyste, at ordet digitalisering optræder 33 gange i det nye regeringsgrundlag mod blot en gang i den forrige regeringsgrundlag.
"It is good to be back", indledte Brian Mikkelsen sin tale til de forsamlede bankdirektører med henvisning til, at han i 2011 også bestred erhvervsministerposten.

Mandag morgen – inden Finansrådets årsmøde – havde Brian Mikkelsen i et interview med TV" Business bebudet, at 'mobningen af bankerne" nu skal stoppes. Reguleringen har taget overhånd.

"December 2016 skal være det tidspunkt, hvor vi stopper den ukritiske "slåen løs" på sektoren. Den finansielle sektor er en del af lokomotivkræfterne, der driver væksten i Danmark", sagde Brian Mikkelsen.

Et optimistisk årsmøde

Finansforbundets formand Kent Petersen, der var blandt gæsterne på Finansrådets årsmøde, glæder sig over de positive signaler fra erhvervsministeren.

"Det vil være godt både for sektoren og for samfundet, hvis pengeinstitutterne fik mulighed for at fokusere mere på dels at udvikle deres forretning og dels at understøtte vækst og jobskabelse i samfundet fremfor at bruge mange ressourcer på at leve op til nogle til tider lidt for rigide reguleringskrav", siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Han bakker også op om de digitale ambitioner, som Tonny Thierry Andersen gav udtryk for.

"Jeg har mange gange efterlyst en mere offensiv tankegang hos ledelserne i de finansielle virksomheder, som ret ensporet har fokuseret på at minimere omkostningerne og fyre medarbejdere. Derfor er det rart at mærke og høre Finansrådets opbakning til Copenhagen FinTech, som vi i Finansforbundet selv har været en central aktør i at etablere, og også visionen om at gøre Danmark til en digital supermagt. Det er rart at opleve den optimisme", siger Kent Petersen.

Læs talerne og se fotos fra Finansrådets årsmøde her.