NFU støtter faglig organisering i Estland

Nyt projekt i et samarbejde mellem NFU (Nordic Financial Unions) og to estiske faglige organisationer skal speede organiseringen op i den finansielle sektor i Estland. ” I takt med at nordiske finansielle institutioner udvider deres transnationale virksomhed er det nødvendigt at samarbejde for at styrke fagforeningernes indflydelse”, siger NFU’s præsident Michael Budolfsen.

4. jul. 2016

​Stærke fagforeninger og kollektive overenskomster er forudsætningen for en ordentlig løn og et godt arbejdsmiljø. Derfor har NFU (Nordic Financial Unions) nu indgået en samarbejdsaftale med de estiske fagforeninger, ELF (Association of Estonian Financial Sector Employees) og ESTAL (Estonian Communikation and Service Workers’ Union) for at øge organiseringen af medarbejderne i den finansielle sektor.

Projektet skal løbe over tre år, og et centralt element er at tilføre penge til at ansætte en ”organizer”, som skal være med til at hverve medlemmer og bygge stærkere strukturer i den estiske finans-fagforening.

”Vi er meget glade for det nye samarbejde med EFL og ESTAL. I takt med at nordiske finansielle institutioner udvider deres transnationale virksomhed er det nødvendigt at samarbejde for at styrke fagforeningernes indflydelse”, siger NFU’s præsident og næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen, der også håber, at organisationsarbejdet i finanssektoren kan inspirere medarbejdere i andre sektorer.

Aftalen er indgået i overensstemmelse med den ramme, organisationen BOA (Baltic Organising Academy) har udstukket. BOA blev startet for seks år siden med det formål at afprøve ny strategier og metoder til at organisere i de baltiske lande.
Metoden har vist sig succesfuld. Den går ud på at træne organizers, skabe netværk for dem, skabe rammer for samarbejde mellem dem på tværs af sektorer, sætte klare mål og støtte dem både med en koordinerende organizer og et netværk af eksperter fra nordiske og baltiske organisationer.

Tanel Erik Podar, der er stedfortrædende leder af EFL vurderer, at NFU’s støtte kommer lige på det rette tidspunkt.

”Vores fagforening har momentum og vokser. Ved at organisere nye medlemmer og indgå kollektive aftaler kan vi gøre en reel forskel for medarbejdere i den finansielle sektor”, siger Tanel Erik Podar.

Både Nordea, Danske Bank, Nykredit, SEB, SDC og Handelsbanken har gennem de senere år fået mange nye medarbejdere i de baltiske lande. Siden jerntæppet faldt, er der gjort mange forsøg på at øge organiseringen, men det har være vanskeligt at organisere de ældre medarbejdere med erfaringer fra den kommunistiske epoke. Faktisk har antallet af medlemmer været i frit fald.

Det nye momentum kan delvis forklares med nye generationer på arbejdsmarkedet. Unge, der ikke har erfaringer fra de kommunistisk kontrollerede faglige organisationer, og som ofte har oplevet, hvordan arbejdsmarkedet og organisationer fungerer i Vesteuropa.