Gammel vin på nye flasker

KLUMME: Verdens førende banker og trendsættere er på vildspor i en ny rapport; de forsvarer en forældet dagsorden med ny teknologi i stedet for at bruge fintech til at skabe ny fortælling om vækst til glæde for mennesker.

12. dec. 2016

​World Economic Forum, som i næste måned samler verdens fremmeste politikere og forretningsfolk i Davos i Schweiz, udgav tidligere på året en rapport: "The future of financial infrastructure: An ambitious look at how blockchain can reshape financial services".

Rapporten har været undervejs i et år, og den er blevet til gennem fem globale workshops i London, New York, Singapore, Sidney og Davos med deltagelse af over 200 eksperter fra verdens førende banker og finansielle konsulentfirmaer. Rapportens hovedkonklusion er, at blockchain-teknologien sammen med andre teknologier som blandt andet ny digital identitet, kunstig intelligens og quantum computing vil revolutionere jordens finansielle infrastruktur de kommende år.

Det tror jeg på – men hvad er den egentlige baggrund for at skrive rapporten? Hvad sker der i hovedet på de mere end 200 globale trendsættere, når de tænker på fremtidens banker?  Hvad er det for en ny verden, de vil skabe?

Ser man på de ord, som rapportens forfattere anvender, får man en idé om de egentlige bevæggrunde bag fremtidsanalysen: Ordet "risk" anvendes således 78 gange, ordet "cost" anvendes 60 gange, "insurance" anvendes 28 gange, "compliance" anvendes 44 gange, "legal" anvendes 30 gange, "contracts" optræder hele 145 gange, "agreements" bruges 26 gange, og "technology" optræder 60 gange.

Reduktion af omkostninger

Ordet "people" anvendes til gengæld ikke en eneste gang! Ordet "employees" anvendes blot 1 gang – det samme er tilfældet med ordet "customers", og søger man på "jobs", får man 0 hit. Ordet "society" optræder 2 gange, og "growth" findes også kun 1 enkelt gang i rapportens 128 sider.

Sammenfattende handler World Economic Forums rapport altså om, hvordan de etablerede banker kan bruge moderne finansiel teknologi til at reducere deres omkostninger og risici samt operere juridisk effektivt inden for en stadig strammere banklovgivning. Hvad der sker med mennesker, medarbejdere, kunder og samfund er simpelthen ikke på agendaen.

Det er ikke forbeholdt verdens førende banker at tænke sådan. I sidste måned holdt jeg et foredrag for bestyrelsen af en lokal bank og spurgte ved samme lejlighed, hvor mange af bestyrelsesmedlemmerne der kendte til blockchainteknologien: Det var der blot et par stykker, som gjorde. De havde hørt udtrykket blockchain, men kunne ikke forklare, hvad det reelt indebar og kunne anvendes til.

Da jeg spurgte, hvorfor bestyrelsen ikke brugte mere tid på at holde sig orienteret om alt det nye, var svaret, at man var presset af stadig strammere krav fra lovgiverne og den økonomiske virkelighed, så indtjening og tid ikke kunne holde trit med omkostningerne og arbejdsopgaverne. Pludselig begyndte bestyrelsen i den lokale bank at bruge alle de samme ord, som optræder i World Economic Forums rapport.

Den vigtige nye dagsorden

Forskellen på de allerstørste banker i verden og de allermindste banker i Skandinavien er blot, at sidstnævnte ikke har overskud til også at sætte sig ind i ny teknologi. Der er derfor ikke nogen inspiration at hente i Davos i denne omgang. Dagsordenen er uambitiøs og ignorerer de virkelige udfordringer.

Den vigtige nye dagsorden skrives nemlig med alle de ord, som ekspertrapporten fra klodens finansielle establishment undgår: Hvordan bygger vi en ny finansiel infrastruktur oven på blockchainteknologien, så vi udnytter vore medarbejderes kompetencer, så vi hjælper vore kunder til en bedre tilværelse, så vi inkluderer 2,5 milliarder bankløse mennesker i klodens finansielle infrastruktur, så vi skaber nye job og får ny vækst i samfundet og verden.