Employer branding skal gøre banker til jobmagneter
De store banker lægger nye strategier inden for employer branding, hvor de bankansatte nu er med til at smukkesere deres egen arbejdsplads. Så bliv ikke overrasket, når din chef snart står i døren og beder dig om at sælge banken på de sociale medier.
Der bliver kæmpet mere og mere intenst om de bedste medarbejdere i banksektoren, og lige nu er det Nykredit, der er i gang med både at ruske og ruste op over for nye og eksisterende medarbejdere. Koncernen har netop ansat en ny specialist i employer branding.
"Nykredit er i en transformationsproces – vi skal børsnoteres og har lige gennemlevet en mediestorm. Vi skal hjælpe med at sætte retning for en kultur, hvor vi kan fastholde de ambitiøse og karrieremindede medarbejdere, der ønsker at udvikle sig, men også de stærke arbejdsheste, der er den motor, som Nykredit også har brug for", siger afdelingsdirektør i Nykredit Christina Skræp Houman.
Employer branding er ikke helt nyt i den danske bankverden, men til gengæld ændrer det sig voldsomt i disse år. Vilkårene for at gøre sig synlig og sælge sig selv troværdigt som bank eller virksomhed er ændret med de sociale medier.
Hvor det i gamle dage var reklamer og jobannoncer, der skulle sælge banken udadtil som arbejdsplads, er det nu langt mere effektfuldt og tillidsvækkende, når det er medarbejderne selv, der gør salgsarbejdet på Twitter, Instagram, LinkedIn eller Facebook.
"Danske Banks omverden og rekrutteringsbehov er under hastig forandring, og derfor har vi sat en ny retning for arbejdet med vores omdømme som arbejdsplads. Den retning handler blandt andet om at arbejde mere internationalt og med en meget høj grad af medarbejderinvolvering også digitalt. Det er ikke længere nok at have et stærkt karrieresite på en hjemmeside. Der skal meget mere til. Vi har for eksempel valgt at prioritere Instagram, hvor medarbejderne skiftes til at vise deres hverdag til omverdenen. Det er noget, medarbejderne rigtig gerne vil bidrage til, og vi oplever også, at det giver potentielle medarbejdere noget ekstra, når de ufiltreret kan få en oplevelse af hverdagen i Danske Bank", siger Ole Bech-Petersen, chef for Branding og Recruitment i Danske Bank.
En kamp om de bedste
Det handler også om at stå bedst, når væksten atter indfinder sig i samfundet, kampen om at finde de bedste medarbejdere bliver hårdere, og stolte medarbejdere er de bedste ambassadører, lyder forklaringen.
Så der er både en ekstern del, der handler om at se attraktiv ud for nye medarbejdere, der skal hjælpe med at få del i væksten, og en intern del, hvor der kæles mere for eksisterende medarbejdere, der så til gengæld skal sælge banken udadtil til de nye medarbejdere.
"I Danske Bank får nye medarbejdere en buddy, som hjælper dem på plads i løbet af deres første måneders ansættelse, så de hurtigt bliver en del af Danske Bank. Men vi er også meget bevidste om, at vi har mindst lige så meget at lære af nye medarbejdere, som de har at lære af os. I stedet for bare at begrave dem i en masse ny information og vores måde at gøre tingene på vil vi gerne have dem til at stille spørgsmål, udfordre os og være med til at udvikle Danske Bank", siger Ole Bech-Petersen.
Også Jyske Bank, Spar Nord og Nordea arbejder målrettet med employer branding. I Jyske Bank og Spar Nord er man lige nu ved at lægge en helt ny strategi på området.
"Strategien er vigtig for at sikre, at vi kan tiltrække og fastholde kompetente medarbejdere i fremtiden. Det handler jo om at differentiere sig fra konkurrenterne – også i forhold til employer branding – og få kommunikeret de rette budskaber i forhold til de forskellige målgrupper, som vi gerne vil tiltrække", fortæller udviklingskonsulent Annette Skjødt fra Jyske Bank.
Hun arbejder også med at gøre karrierevejene mere synlige for alle medarbejderne. Det har altid været muligt at gøre karriere i Jyske Bank, men nu er målet at gøre det mere tydeligt for den enkelte medarbejder og potentielle ansøger, i forhold til hvilke muligheder der er, og hvad der skal til.
"En helt anden ting, som vi arbejder på, er at give de nyuddannede mulighed for at skabe netværk på tværs af organisationen. Her vil vi trække på deres egne erfaringer og forsøge at skabe den samme kultur, som de kender fra uddannelsesinstitutionerne, hvor de blandt andet selv driver netværkene. Banken er selvfølgelig villig til at stille nogle økonomiske rammer til rådighed til både faglige og mere sociale arrangementer", siger Annette Skjødt.
Spændende arbejde
Employer branding går også under navnet strategisk medarbejdermarkedsføring, og det opstod for en del år siden. Men det er først inden for de seneste år kommet højt på dagsordenen blandt danske banker og virksomheder. For der arbejdes også med begrebet i landets største industrivirksomheder som Vestas og Novo Nordisk.
Industrivirksomhederne fylder ligesom bankerne meget i den danske opmærksomhed, men bankerne er relativt ukendte internationalt, og det kan være et problem, når man gerne vil sælge sin arbejdsplads ude i verden. Industrivirksomhederne arbejder nok mere internationalt end bankerne, men bankverdenen er til gengæld mere global som arbejdsplads, og medarbejderne er mere mobile, når de søger arbejde. Ikke mindst i de meget specialiserede job inden for økonomisk analyse og handel med værdipapirer.
Hele konceptet omkring employer branding handler altså om at markedsføre sig over for medarbejdere i den store verden i stedet for kunder som i traditionel markedsføring.
"Vi vil gerne tilbyde spændende og meningsfyldt arbejde, inspirerende ledelse og en kultur, der er baseret på samarbejde. Samt muligheden for at vokse i jobbet. Det er der jo nok også en del andre virksomheder, der gerne vil stille i udsigt til medarbejderne, men der, hvor vi skal adskille os, er på evnen til at levere på det", slutter Ole Bech-Petersen.