Bureaukrati sender dansk fintech-startup til Sverige

Fintech-iværksættere, advokater og medlemmer af Copenhagen Legal Hackers drøftede rammevilkår i en Fintech Hackathon i Finansforbundets lokaler torsdag den 25. august. Brickshare, der stod bag arrangementet, har set sig nødsaget til at etablere sig i Sverige, da man ikke mener, at de danske myndigheder er klædt på til at håndtere aktiebaseret crowdfunding, som Brickshare bygger på.

29. aug. 2016

​Fremtidens rammer og vilkår for fintech-virksomheder og en debat om, hvorvidt forretningsmodellerne i de nye finansteknologiske virksomheder passer til den eksisterende lovgivning var temaerne på et fem timer langt Fintech Hackathon i Finansforbundets lokaler torsdag den 25. august.

Til stede blandt de cirka 30 deltagere var en række større danske advokathuse som Bech-Bruun, Kromann Reumert, Gorissen Federspiel, medlemmer af foreningen Copenhagen Legal Hackers, der er engageret i hvordan nye forretningsmodeller kan spille sammen med eksisterende lovgivning samt naturligvis en hel del fintech-iværksættere – især fra Copenhagen Fintech Hub, der holder til i Finansforbundets lokaler.

Efter oplæg fra tre cases – Cocoa Invest (robotrådgivning), Chainalysis (blockchain) og Brichshare (crowdfunding af investeringsejendomme) – især om de udfordringer, de møder hos myndighederne, gik deltagerne i Hackathon'et ud i tre grupper og debatterede videre.

Junaid Ahmad og Yassin Khedri fra Brickshare stod bag arrangementet sammen med Martin Clausen fra Copenhagen Legal Hackers, og de to iværksættere fik selv nogle gode inputs fra deltagerne om, hvordan de kan udvikle deres forretningsmodel, som handler om, at flere mennesker går sammen om at investere penge i fast ejendom og bliver ejer af en lille del af en bygning, som på et tidspunkt kan give et afkast.

"Vi fik blandt andet et forslag om at indgå partnerskab med en bank, hvilket kan gøre det markant nemmere for os at blive godkendt og reguleret af Finanstilsynet og andre myndigheder. Men hvis vi gjorde det, ville vi også miste indflydelse og styring på vores projekt", siger Junaid Ahmad, der selv har en baggrund i Danske Bank.

Lang ventetid på tilladelser

Brickshare, der vandt Copenhagen Startup Weekend Fintech i København i marts, passer som aktiebaseret crowdfunding-virksomhed ikke ind i den virkelighed og de regler, som Finanstilsynet regulerer andre finansielle virksomheder efter, og det har været frustrerende.

"Der er lang ventetid på at få sin ansøgning som fondsmæglertilladelse behandlet og godkendt, og vi har ikke tålmodighed til at vente flere år med at komme i gang. Jeg oplever, at Finanstilsynet tænker lineært ud fra den virkelighed, eksisterende virksomheder befinder sig i, og at man ikke er i stand til, som man for eksempel gør i London, at oprette en slags sandkasse, hvor nye fintech-virksomheder får mulighed for at teste og udvikle deres forretningsmodeller uden at blive mødt af massive lovkrav", siger Junaid Ahmad.

"Derfor har vi registreret vores virksomhed i Sverige under Finansinspektionen, som er langt mere imødekommende over for en virksomhedstype som Brickshare. Og det betyder, at vi nu kan komme i gang med at teste vores forretningsmodel og finde ud af om vores idé om, at helt almindelige mennesker for en investering ned til 1.000 kroner kan blive medejer af en ejendom", supplerer Yassin Khedri, der tidligere har været ansat i Ageras – en iværksættervirksomhed, etableret af Martin Thorborg.

Ekspansion i fremtiden

Junaid Ahmad og Yassin Khedri er fysisk placeret i Copenhagen Fintech Hub sammen med cirka 40 andre fintech-iværksættere i Finansforbundets lokaler, men ambitionerne er at ekspandere.

"Lige nu handler det for os ikke om at finde investorer men om at få de nødvendige tilladelser på plads hos myndighederne, så vi kan teste vores platform og få vurderet vores forretningsmodel i praksis. Det kommer så til at ske i Sverige i stedet for i Danmark. Derefter vil vi – hvis testene går godt – fokusere på at skaffe investorer, og så skal der ekspanderes over flere landegrænser", siger Junaid Ahmad og Yassin Khedri.

Billedet ved artiklen i nyhedsmailen og på Nyhedsoversigten er taget af Emma Dahl-Østergaard.