Menu luk

Censorens bedste råd til eksamen

Hvad kigger censoren efter til eksamen? Og hvordan forbereder du dig allerbedst, så det grønne bord ikke skræmmer nær så meget? En rutineret censor giver her svaret!

Små tiltag gennem semestret kan gøre en kæmpe forskel, når først du sidder ved eksamensbordet.

Derfor har vi bedt Niels Dengsøe, der er lektor ved Erhvervsakademi Dania og censor på hovedopgaven og mikroøkonomi give sine bedste råd til eksamen.

Niels Dengsø (1)
Det er helt naturligt at være nervøs. Niels Densøe har aldrig oplevet, at en studerende fik en lavere karakter på grund af en lidt svær start. Foto: Martin Dam Kristensen

Censors bedste råd til eksamen

Stil dumme spørgsmål på studiet

Brug tiden, mens du går på studiet. Det bedste, du kan gøre i forhold til eksamen, er at møde op til undervisningen. Her kan du stille lige så mange dumme spørgsmål, du har lyst til.

Det er faktisk mit vigtigste råd. Du gør det mange gange sværere for dig selv ved at gå op til en eksamen, hvor du ikke er velforberedt.

Skriv opgave om noget fedt

Det vigtige er, at du vælger et emne, du brænder for til hovedopgaven. Noget, du kan holde ud at beskæftige dig med i lang tid.

Du skal nok blive træt af det alligevel, men det gør det lettere for dig at holde gejsten. Og afgræns dig. For så kommer du mere i dybden med det. Det kan du gøre ved at have så præcis en problemformulering som muligt. Diskuter med din vejleder, hvordan skal den lyde og hvorfor.

Jorden kalder: Brug den virkelige verden

Jeg havde en studerende, som skrev om en bestemt paragraf i momsloven, hvor man tænker: Hvor nørdet kan det være?

Men den studerende oplevede i sin praktikperiode, at lige netop den paragraf havde stor betydning for praktikstedet. Og det er skarpt! Spørg eventuelt på dit praktiksted, hvad der optager dem.

Scor billige point med kommaer

Nogle gange er det skrevet i en opgavebeskrivelse, at det vægter en bestemt procentdel, at sproget er korrekt.

Så få nogen til at læse opgaven - og gerne nogen, som ikke ved noget om emnet. Nogle der kan sætte kommaer og rette nutids-r. Det giver en masse billige point.

Brug din vejleder for pokker

Nogle gange oplever jeg, at det kan virke til, at de studerende mangler noget at skrive om i de store opgaver. Her vil mit råd være, at man bruger sin vejleder til at få lavet en god opgave.

Forbered 2 min. om det vigtigste

Typisk har den studerende noget tid i starten af den mundtlige eksamen til at præsentere opgaven og tanker, de har tænkt efterfølgende. Du har ikke tid til at gennemgå 30 slides på den tid. Så forbered det ordentligt, så du ved, hvad du skal sige, og hvor lang tid det tager. Sig det kort og præcist. Charme, selvtillid og lækkert hår står der ikke noget om i studieordningen, og det er, fordi det ikke betyder ret meget faktisk.

Kend din studieordning og brug fagudtryk

Det kan godt være, den er virkelig kedelig at læse. I stedet for at læse det hele, du kan læse, hvad der står i beskrivelsen af de enkelte fag.

Her kan du se, hvilke begreber, du skal have en forståelse for, når du er færdig med faget. Det er de begreber og fagudtryk, vi gerne vil høre dig bruge til eksamen.

Så når vi spørger dig om noget, skal du bruge de udtryk, du har lært i løbet af studiet. Det giver mange point at bruge fagudtryk og bruge dem rigtigt. Så bliver jeg mere rolig som censor.

Rise and shine

Prøv at være den bedste udgave af dig selv. Vær veludhvilet og mød op til eksamen i god tid. Og vis så, at du brænder for det her. Hvis du kommer ind og signalerer, at du synes, det er spændende at snakke om, så vinder du nogle point i forhold til den, der kommer og har givet op på forhånd.

Det er helt okay at være nervøs

Hvis du starter med at stortude eller ryste til eksamen, så tæller det altså ikke ned. Det vil jeg bare gøre klart. Så får du lige to minutter til at trække vejret, og så starter vi først rigtigt.

Alle ved jo, det er en svær situation at sidde til din sidste eksamen, og at der måske står nogen og venter på dig. For nogle bliver det for meget. Jeg har aldrig oplevet, at vi gav en lavere karakter på baggrund af en lidt svær start.

Det skal altså give mening

Det kan give mening at komme ind til den mundtlige eksamen med forslag til, hvad man kunne have gjort anderledes. Men det skal være troværdigt.

Det nytter ikke noget, at du bare siger det for at sige det. For eksempel, hvorfor lavede du så ikke det spørgeskema?

Forbudt ikke at svare på spørgsmålene

I skriftlige eksaminer må du ikke have nogen spørgsmål, du ikke svarer på. Du kan godt få point for at svare med udregning, der giver det forkerte resultat. Hvis vi kan se, at du har været på rette vej. Det kan betyde noget for karakteren.

Så mit råd er: Administrer din tid, så du når at svare på alle spørgsmål. Og brug hele den tid, der er til rådighed. Nogle gange går folk før, og der vil jeg råde til, at man bliver og læser det hele igennem og bliver, til eksamen er slut.