Menu luk

En ønskepost

Birgitte Froberg havde længe været lun på posten som tillidsrepræsentant i Sydbank i Horsens. Da hun blev valgt, viste den nye rolle sig at have endnu flere gevinster, end hun havde forudset.

31. okt. 2024
3 min
Birgitte Froberg, tillidsrepræsentant i Sydbank Horsens.

”Det med at bygge bro mellem ledelse og kollegaer, at have deres tillid og gøre noget for at højne deres trivsel. Det var det, der tiltalte mig. Og som tidligere leder ved jeg, hvor vigtigt det er at have en god dialog.”

Når kunderådgiver i Lokal Erhverv i Horsens, Birgitte Froberg, tænker tilbage, har hun faktisk i mange år været lidt lun på ideen om at blive tillidsrepræsentant. 

Så da den hidtidige tillidsrepræsentant efter 16 år på posten opfordrede hende til at stille op, var det ikke svært at beslutte sig. Det føltes helt rigtigt for kunderådgiveren, der også har været leder i banken i en femårig periode frem til 2010.

Birgitte og en kollega deler i dag posten som tillidsrepræsentant mellem sig. Ud over kontoret i Horsens er der også to filialer at tage hånd om, i Skanderborg og Juelsminde.

På skolebænken

”I første omgang havde jeg slet ikke overvejet, at hvervet også indebærer en meget fin uddannelse. Jeg har bankens egen lederuddannelse, men jeg er 55 år og har ikke gået i skole i mange år, så jeg var meget spændt på den del,” fortæller Birgitte, der blev ansat som elev i sektoren i 1987.

I sommer blev hun færdig med sin eksamen som tillidsrepræsentant med et flot 10-tal.

Hun kastede sig i opgaven over emnet ‘Integration af nye medarbejdere’, og det gav konkrete redskaber, som hun kan bruge i sin hverdag i banken:

”Vi har en gennemsnitlig anciennitet på 28 år her i Horsens. Jeg tænker, at det er fordi, vi har det godt med vores arbejde. Men det er også vigtigt, at vi får unge, nye medarbejdere til at vælge os til - og blive hos os,” siger hun.

Cheftyper

Birgitte Froberg føler, at hun i det hele taget har lært en masse, der kan omsættes i hverdagen:

”Fx lærte vi om, hvordan ledere af forskellige persontyper agerer i forskellige situationer. Det har lidt givet fornemmelsen af: ”Ah, nu forstår jeg, hvordan det hænger sammen.” Det er godt at have med sig som tillidsrepræsentant.”

Hun blev valgt for godt to år siden og føler, at hun indtager den rolle, hun så for sig. Hun er bindeled og kan fortælle ledere det, de ikke selv opfanger eller får at vide, så trivslen bliver så god som mulig på arbejdspladsen.

Hun har også, på ledelsens initiativ, været med til at gennemføre ændring af arbejdstiderne.

”Alle fik lov at komme med deres ønske til fleksible arbejdstider – og det lykkedes at få det til at gå op til alles tilfredshed. Så kan det være lidt affolket en sjælden gang imellem, men alle ved, at de også får deres ønske opfyldt på et andet tidspunkt. Det er frihed under ansvar, og det fungerer godt.”

Opfordring

Birgitte Froberg har i forbindelse med uddannelsen også været meget glad for, via sine medstuderende, at få indsigt i virkeligheden i andre virksomheder:

”Jeg har fået meget nyttig viden med mig. Også et netværk, jeg kan trække på, når det giver mening.”

Hun runder af med en opfordring:

 ”Det giver så meget at være noget for kollegerne, og samtidig får du uddannelse og udvikler dig.”

”Hvis der sidder nogen og tænker, det måske kunne være noget for dem, så vil jeg virkelig opfordre til at gøre det – bliv tillidsrepræsentant”.
- Birgitte Froberg, tillidsrepræsentant i Sydbank Horsens.

Bliv tillidsrepræsentant

Bliv tillidsrepræsentant og gør en forskel for dig selv, dine kolleger og din arbejdsplads. Her kan du blive klogere på rollen, opgaverne og dit udbytte.

Læs mere her

Emner

Seneste nyt