Så godt at flere kolleger bør opleve det

2. jun. 2021

Det var første gang Asella Escaja deltog i generalfesten, men det var en stærk oplevelse, der satte en masse tanker i gang, så næste gang vil hun opfordre flere af hendes kolleger til at tage med

I 2017 besluttede kredsbestyrelsen at afholde en Generalfest i de år, hvor der ikke er Generalforsamling. I år var turen kommet til Slagelse, hvor der blev serveret barista-kaffe og dejlig mad. Der var også tid til debat og hyggeligt samvær.

Selv om Asella Escaja har været privatrådgiver i Sydbank i næsten 22 år, har hun aldrig før været til Generalfest i Finansforbundet Sydbank Kreds. Det er ikke fordi lysten har manglet, men friheden – for det har bare aldrig passet ind med pasning af barn og alt det andet praktiske i hverdagen. Men i år skulle det være.

Arbejdet med trivsel er vigtigt

”Jeg elsker mit arbejde, kollegerne og kunderne, hvor jeg går højt op i både at skabe en god bundlinje for banken, og samtidig aflæse kundernes behov ved at skabe et godt forhold til dem, hvor de føler sig trygge. Samtidig har jeg altid været meget nysgerrig på, hvad fagforeningen laver og hvad der rører sig. Det er jo vores interesser, de kæmper for”.

De forventninger blev indfriet, da Finansforbundet Sydbank Kreds undervejs havde et oplæg, hvor de blandt andet kom ind på lokalaftalerne, overgangen til nyt lønsystem, strategien for de næste par år og overenskomst 2023. Her er de højst prioriterede ønsker hos medlemmerne mere i løn, højere pensionsbidrag og trivsel.

”Jeg er glad for at trivsel er med. Ligesom mange andre steder i finanssektoren løber vi megastærkt, og det er fint nok i perioder, men hvis det er en konstant situation, knækker filmen. Derfor er det enormt spændende med ”Work smarter” konceptet, hvor vi for eksempel har fået udviklet en ny boligportal i Sydbank, der gør arbejdsgangene lettere. Det vil være fint, hvis den udvikling fortsætter, så der bliver flyttet flere af de administrative opgaver fra rådgivernes bord, så vi får mere tid til kunderne”, siger Asella og tilføjer, at oplægget også blev en vigtig øjenåbner for hende personligt.

”Jeg har aldrig hørt om eller fået sat mig ind i Finanskompetencepuljen og de muligheder den giver for efteruddannelse. Det vil jeg gerne, så den skal jeg helt klart have kigget mere på”.

Livsbekræftende og bevægende
Efter middagen kom den populære radio- og tv-vært på Abdel Aziz Mahmoud på scenen. Han har palæstinensisk baggrund, men kom til Danmark med sin familie som to-årig. Han er også kendt som debattør om integration og har bl.a. skrevet bogen ”Hvor taler du flot dansk”.

”Abdel var fantastisk sjov og underholdende, men satte også en masse tanker i gang. Jeg kom hele følelsesregistret igennem, hvor jeg også indimellem blev vred og ked af det i forhold til integration, og hvordan vi mennesker har det med at sætte hinanden i bås, siger Asella og fortæller, at hun særligt på et tidspunkt blev rørt, da han fortalte om sin mor, der på tv blev spurgt til, hvordan hun som muslim har det med at han er homoseksuel:

”Der havde hun rejst sig op og fortalt, at ingen skal sidde alene i et hjørne, at hun var ked af, at han havde gået med det så længe uden at fortælle om det, og at han og alle andre skulle omfavnes med kærlighed. Det var stærkt og enormt livsbekræftende. Abdel kom med en masse gode budskaber i forhold til, hvordan vi er overfor hinanden, naboskaber, kollegaskaber og venskaber, siger hun og fortæller, at hun vil læse hans bog.

Generalfesten blev derfor på flere måder en aften, som Asella har reflekteret meget over siden - også fordi hun med en spansk mor har et lidt anderledes navn og har mærket en snert af fordomme, selv om hun er født og opvokset i Danmark.

”Da jeg kom hjem, var jeg helt høj. Generalfesten har været så god og inspirerende, så det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg deltager. Jeg vil også fortælle det til kollegerne, for jeg synes at det giver så meget, at de også skal med”.