Det kræver mod og engagement

Finansforbundet Spar Nord Kreds har de seneste to dage holdt seminar for tillidsrepræsentanterne under overskriften ’Mod og engagement i tillidsrepræsentantrollen'

9. sep. 2022

Din tillidsrepræsentant er i dag kommet tilbage til afdelingen med ny viden i bagagen.

Kredsen havde hyret Rikke Østergaard ind til seminarets første dag. Rikke er sociolog, foredragsholder, rådgiver og forfatter til bøgerne ’Sluk emhætten’ og ’Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben …’. Måske har du haft fornøjelsen af at opleve hende på et af Finansforbundets mange medlemsarrangementer.

Sammen med Rikke havde tillidsrepræsentanterne en workshop. Emnet var positiv sociologi. Modsat den klassiske positive psykologi, der tager udgangspunkt i individet, så stiller den positive sociologi skarpt på gruppedynamikken. Hvordan mennesker i en organisation ”smitter” hinanden følelsesmæssigt og dermed via deres adfærd og humør kan højne arbejdsglæde eller det modsatte.

Torsdag havde vi besøg af Tor Nonnegaard. Tor var også en stor inspiration. Der blev arbejdet med værktøjer til, hvordan man kan arbejde med at skabe tillid og hvad feedback kan gøre ved mennesker. Tør man gribe feedbacken, kan den være en gave. Og så har vi hver især reflekteret over, hvad vi brænder for. Dette er samtidig relevant i forhold til, at der til november er tillidsrepræsentantvalg.

Nogle både spændende og inspirerende dage, hvor alle helt sikkert har fået nogle aha-oplevelser og værktøjer med hjem.