Hun vil stoppe følelsesforureningen på jobbet

Dårlig stemning på arbejdspladsen udløser i højere grad stress end arbejdspres gør, fordi vi som flokdyr bliver smittet, når en kollega spreder negative følelser, mener sociolog og forfatter Rikke Østergaard, der er aktuel med foredraget ”Grib stemningen og skab motivation og optimisme” for Finansforbundet Kreds Østs medlemmer.

5. okt. 2021

En medarbejder, der gentagne gange har en dårlig dag, og som med sit humør viser det overfor kollegerne, kan forurene stemningen, og det kan forårsage stress.

”Der tales om, at højt arbejdspres udløser stress, men i virkeligheden handler det som regel om, at der er en dårlig stemning i afdelingen, skabt af en enkelt eller få medarbejderes adfærd. Denne følelsesforurening bør man sætte en stopper for, fordi den utilsigtet har store konsekvenser”, siger Rikke Østergaard, sociolog, ledelsesrådgiver og foredragsholder, der i februar udgav bogen ”Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben…”.
Den kommende tid holder hun fire foredrag for medlemmer af Finansforbundet Kreds Øst, som tager udgangspunkt i bogen, der netop er udkommet i 5. oplag.
”Målet med bogen er at vise, hvordan vi påvirker hinanden i flok. Følelser smitter, og vi er ikke gode til at sige fra eller at tage emnet op, når en kollega forurener stemningen”, siger Rikke Østergaard.
Preben i bogen er et synonym for den person, vi bliver når vi forurener følelsesmæssigt – for eksempelvis ved at give højlydt udtryk for irritation over en besværlig kunde eller på anden måde læsse negativ stemning af på andre.
”Du kan stoppe din følelsesforurening af kolleger ved først på dagen at sige til dine kolleger, at du har haft en dårlig morgen og derfor ikke er oplagt til at være social, men at det ikke har noget med dem at gøre. Det sidste er meget vigtigt, fordi vi som mennesker spejler hinanden og derfor vil spekulere over, om vi er skyld i, at Preben er i dårligt humør”, forklarer Rikke Østergaard.

Hvis en kollega bedriver følelsesforurening, bør man tage emnet op på et afdelingsmøde.

”Vi skal turde tale om, at stemninger smitter. Motivation kan smitte, og det kan dårligt humør også. Man kan godt spørge, ’har vi det godt’? Og man skal også holde sig for øje, at ingen tager på arbejde for bevidst at følelsesforurene”, understreger hun.

Ingen regler for adfærd

Der findes regler for, hvordan man som finansansat skal være over for kunder og samarbejdspartnere, men der findes ingen regler for, hvordan man skal være over for sine kolleger. Og det er et problem, mener Rikke Østergaard.

”Det er min oplevelse efter mange års foredrag i den finansielle sektor, at man generelt rigtig gerne vil sine kolleger, men også at konfliktskyhed er udbredt. Man bør i storrumskontorer for eksempel opstille nogle regler for, hvornår og hvordan man må forstyrre hinanden. Og så bør man tale om, hvordan man kommunikerer og taler sammen – også om de svære emner”, mener hun.

Her holder Rikke Østergaard foredrag:

• Onsdag den 13. oktober i København
  • Onsdag den 3. november i Roskilde
  • Mandag den 15. november i Herning - OBS! Arrangementet er aflyst!
  • Onsdag den 17. november i Odense

Læs mere om foredragene og tilmeld dig her.