Menu luk

Din hjerne generaliserer – kæmp imod!

Omkring 85 tillidsvalgte er retur i deres afdelinger og klar til at tage kampen op mod bias, efter det årlige seminar, arrangeret af Finansforbundet Jyske Bank Kreds. Her lærte de om at udfordre forudindtagethed - og deltog i debat med bankens ledelse.

18. sep. 2025
25 min

Hjernen gør det ganske automatisk. Forvrænger, udelader og generaliserer.

Men den enkelte kan gøre noget for at tvinge hjernen ud af sine bias-spor. 

Det fortalte og viste oplægsholder Signe Biering, der er ledelsescoach og ekspert i kulturforskelle, diversitet og forskelligheder på arbejdspladsen, ved seminar for tillidsvalgte i Odense Congress Center i sidste uge.

Sammen med organisations- og ledelseskonsulent Jesper Mathisen arbejdede de en hel dag med de tillidsvalgte med det formål at styrke evnen til at få øje på bias, fordomme og antagelser - og dermed styrke den enkeltes arbejde som tillidsvalgt i Jyske Bank.

Magelig hjerne

Hjernen sparer energi ved at tage mentale genveje. Uanset, om man ønsker det eller ej, er den programmeret til at gøre det.

”Det kan føre til skæve antagelser, forskelsbehandling og fordomme. F.eks. at man uden at tænke over det har mere tillid til ansøgere med danske navne. Eller at man tænker, at kolleger over 50 år nok ikke er så interesserede i at uddanne sig i forhold til AI,” sagde Signe Biering.

På samme måde er man som menneske mest tilbøjelig til at lytte til det, der bekræfter egne synspunkter og overhøre kritik – som når en leder holder fast i en strategi, selvom hendes team kommer med solide argumenter imod den.

Støder jeg dig?

De mange eksempler, som foredragsholderne fremlagde, vandt genklang hos de omkring 85 forsamlede tillidsvalgte, der delte eksempler fra deres egen hverdag.

Blandt andre fortalte en deltager, at han havde været bange for at komme til at støde sin homoseksuelle leder:
”Jeg er fra et sted i landet, hvor tonen kan være kontant, og jeg er vant til at bruge et sprog, som jeg var bange for kunne støde min leder. Jeg sagde, jeg gerne ville gøres opmærksom på det, hvis jeg sagde noget, der stødte hende. Hun havde ikke bemærket noget, men det var en god snak. Jeg er blevet meget opmærksom på mit sprog og hvad det betyder for andre”.

Den svære kollega-samtale

Deltagerne arbejdede med forskellige fiktive cases og cases fra det virkelige liv. Blandt andet om at undgå konflikter, når man udfordres på sin arbejdsplads af kolleger, der ikke er som én selv. Om at have respekt for hinanden, ikke optrappe konflikter på baggrund af forskelligheder – men tage aktion, før for meget irritation ophober sig.

Fx i forhold til de tics, man kan udvikle overfor kolleger, der klikker med kuglepenne eller nynner. Eller når du møder kolleger, der ser helt anderledes ud end ”den gennemsnitlige bankmand/dame”, som f.eks. manden med neglelak eller kvinden med tatoveringer hele vejen op ad halsen. Det blev også debatteret, hvordan man tager den svære – og for nogen lidt grænseoverskridende snak – med en kollega der lugter.

Dialog med indhold

Ledelsen i Jyske Bank var også glade for at blive gjort opmærksom på udfordringer rundt om i banken. Det gav ordførende direktør Lars Mørch, bankdirektør  for erhverv og kapitalmarkeder Erik Gadeberg, og den nye HR-direktør Marie-Louise Brebøl Christensen samstemmende udtryk for i forbindelse med seminarets traditionelle dialog med de tillidsvalgte.

De to sidstnævnte var med for første gang.

”Der var en meget lige på tone, spørgsmålene kom fra hoften, og jeg var imponeret over, hvor godt de tillidsvalgte havde forberedt sig,” siger Erik Gadeberg.

Han nævner blandt andet spørgsmål om, hvor mange medarbejdere, der skal være i banken – ”Vi er de mennesker, der skal til at håndtere banken her og nu, var vores svar” – generationsskifte og kønsfordeling i ledelsen. Og om Havkatten, som ikke længere bruges i markedsføring som maskotdyr, men stadig er ”en værdifuld del af historien”.

Erik Gadeberg synes ikke mindst, at dialogen om AI og kompetencer var spændende.

”I det hele taget havde vi en konstruktiv samtale om, hvordan vi sammen søger at finde løsninger på de udfordringer, vi må have. Vi har lidt forskellige holdninger til, hvor mange ressourcer, vi har til nogle ting, men det er fedt at få forskellene frem i sådan en dialog”.

Paneldebat med deltagelse af HR direktør Marie-Louise Brebøl Christensen, ordførende direktør Lars Mørch og direktør Erik Gadeberg
Debat med ledelsen: Marie-Louise Brebøl Christensen, Lars Mørch og Erik Gadeberg

Ingen politikersvar

Marie-Louise Brebøl Christensen lagde også straks mærke til, at dialogen bød på spørgsmål med bid fra de tillidsvalgte, men samtidig et fælles ønske i rummet om at ville arbejde i samme retning:
”Der blev lyttet og spurgt nysgerrigt ind fra begge sider og givet svar, som ikke fremstod som politikersvar. Selv tog jeg nogle ting med hjem at arbejde videre med. Det ser blandt andet ud til, at der er behov for at kommunikere mere om, hvad vi som ledelse bruger data til”.

HR-direktøren hæftede sig også ved de tillidsvalgtes input om øget arbejde for mangfoldighed i banken, intern mobilitet og arbejde med praktikforløb på tværs af afdelinger, og det at gøre arbejdspladsen mere attraktiv for forskellige medarbejdergrupper.
”Det var meget inspirerende at være med, det er emner, jeg gerne vil arbejde tæt sammen med kredsen om”.

En bedre tillidsrepræsentant

Freja Skaaning, Operations & Innovation Officer, Kundekendskab, privat, deltog for første gang i Finansforbundet Jyske Bank Kreds årlige seminar for tillidsvalgte:

”Jeg synes, det var et helt fantastisk seminar med et indhold, der gør mig til en bedre tillidsrepræsentant. Blandt andet blev jeg meget bevidst om, hvor vigtigt det er at være opmærksom på bias i sin hverdag – både sin egen og andres. Det er vanskeligt at ændre, for det er naturligt for hjernen at følge mønstre, men jeg er opsat på at tage det med mig og arbejde imod bias i hverdagen”.

”Debatten mellem lederpanelet og de tillidsvalgte overraskede mig ved at have så respektfuld en tone begge veje. Der var interesse og nysgerrighed på begge sider til at spørge ind til tingene. De konkrete eksempler, vi kom med fra vores hverdag, blev meget rationelt og fint besvaret af ledelsen”.

”Det var både interessant og opløftende at få indblik i, hvordan ledelsen ser på vores kultur – især nu, hvor vi står midt i strategiske forandringer og har fået nye kræfter i direktionen og ny HR-direktør. Det bekræftede for mig, at værdibaseret ledelse stadig er et centralt fokus i banken”.

”Jeg synes, jeg fik supernuancerede svar, og også det svar, jeg håbede på – om at vi sammen er ved at skabe noget nyt.”

Tillidsrepræsentant Freja Skaaning
Tillidsrepræsentant Freja Skaaning

Megafed ledelsesreaktion

Mads Hertz, Private Banking Midtvest, erfaren tillidsrepræsentant:

”Jeg fik især udbytte af dialogen med ledelsespanelet. Jeg synes, de var meget lydhøre overfor nogle af de punkter, der blev fremført. Jeg er mine kollegers repræsentant, og jeg forbereder mig hjemmefra og hører dem, hvad de kunne tænke sig, at jeg spørger ledelsen om. Så jeg fik sagt en hel del og rejst mig op mange gange.”

”Det virker, som om ledelsespanelet kan have aha-oplevelser ind imellem, når vi kommer med noget, de ikke er klar over. Nogle af vores direkte udfordringer i hverdagen har de ikke hørt om, eller vi kan forklare det for dem på en anden måde, fordi vi har det direkte inde på livet. Det er megafedt at mærke, at det er noget, de vil gå direkte hjem og kigge nærmere på”.

”Samtidig er der en meget positiv tone. Jeg snakkede også med Erik Gadeberg bagefter, de giver sig tid og reflekterer over det, de får at vide af os”.

”Det kræver mod at stå op i nogle tilfælde og stille spørgsmål, men jeg gør mig umage med at være konstruktiv og ikke skinger og forklare, hvad baggrunden for spørgsmålet er - hvad det er vi oplever ude i banken. Det modtages virkelig godt og konstruktivt”.

Tillidsrepræsentant Mads Hertz

Opmærksomhed på egne bias

Henriette Hoffmann, næstformand i Finansforbundet Jyske Bank Kreds, ser også frem til at bruge de tillidsvalgtes input fra seminaret aktivt og vurderer, at formålet med seminaret blev opfyldt:

”Vi har et ønske om, at seminaret er relevant og hverdagsnært, gerne med udgangspunkt i et aktuelt samfundstema. I det her tilfælde ønskede vi at udvide de tillidsvalgtes perspektiv på, hvad diversitet også handler om. At det handler også om én selv og hvordan man ser på sin omverden. Som tillidsvalgt er man i en position, hvor man kan være med til at bryde massen. Vi tror på, at hvis vi er bedre til at være opmærksomme på vores egne bias, skaber det bedre trivsel og inklusion og ikke mindst en arbejdsplads, der er mere innovativ”.

Næstformand i Finansforbundet Jyske Bank Kreds Henriette Hoffmann taler til tillidsrepræsentanterne på seminar for tillidsvalgte
Næstformand i Finansforbundet Jyske Bank Kreds Henriette Hoffmann

Stemningsbilleder fra Odense Congres Center, hvor årets seminar for tillidsvalgte blev afholdt. 

Seneste nyt