Min oplevelse af folkemødet

Folkemødet er uden tvivl en rigtig god platform for at udveksle idéer og tanker. Efter to dage på Bornholm er jeg helt fyldt op af inspiration, indtryk og nye idéer. Her kan du høre lidt om min tur.

19. jun. 2024

Efter en lang køre- og sejltur landede jeg , sammen med Marianne Lillevang, formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds - torsdag middag på solskinsøen, hvor der allerede var godt gang i debatterne.

Der var ingen tid at spilde, og vi skyndte os derfor ud for at deltage i debatterne.

I selskab med Marianne nåede jeg i alt 8 af slagsen, inden vi fredag eftermiddag igen vendte snuden hjemad. Hver debat gav os nye indsigter og inspiration, og vi står med følelsen af ”en fyldt rygsæk”, som vi kan tage med hjem og lad os inspirere af i vores videre arbejde i kredsen.

Stolt af Jyske Bank og Finansforbundet

Som forholdsvis ny i koncernen var det en sand fornøjelse at opleve, hvor flot repræsenteret Jyske Bank var på Folkemødet og i debatterne. Vores kolleger formåede at sætte relevante emner på dagsordenen og viste både stor viden og erfaring. Der er ingen tvivl om, at de har mod på at påvirke fremtidens samfund og arbejdspladser. Det var tydeligt, at deres bidrag blev godt modtaget af både de andre debattører og tilhørerne.

Af de virkelig gode Jyske Bank repræsentanter fik vi mulighed for at se formueøkonom Bettina Brask i spændende debat med blandt andet Bent Greve, professor ved Roskilde Universitet, omkring, hvad lykke egentlig er, og hvilken rolle penge spiller i den henseende.

Bettina pegede på, at det som formuerådgiver er særligt vigtigt at turde tage samtalen med kunden om, hvad der egentlig er vigtigt for lige præcis dem – og spille dem gode ift. økonomien, så de kan opnå størst mulig frihed til det, de går og drømmer om i deres liv.

Blandt paneldeltagerne – og også tilhørerne – var der forskellige holdninger til, hvor stort et ansvar det enkelte individ selv har, og hvilken rolle vi hver især spiller i forhold til andres lykke og velbefindende.

Markedsdirektør i Jyske Bank Anders Kromann deltog i debatten ”Ledelse? Det bliver et pænt nej tak” med bl.a. Dorrit Brandt, Formand for Finansforbundet og Ann-Christina Matzen, leder i Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte Kommune, som er vinder af Europas bedste offentlige arbejdsplads. I debatten blev der stillet skarpt på, hvorfor så mange unge vælger ledelsesrollen fra.

Panelet var enige om, at ”vi har brug for ledere, som kan mærke andre mennesker”.  Anders understregede vigtigheden af,  som leder både at være rollemodel – f.eks. i forhold til, hvornår der sendes og svares på mails -  og at være helt klar og tydelig i forhold til forventninger - f.eks. som leder, at turde tage computeren fra en medarbejder på vej hjem for passe et sygt barn -  så medarbejderen er helt tryg ved, og ved, at det ikke forventes, at vedkommende arbejder samtidig med at skulle passe et sygt barn.

At se vores virksomhed repræsenteret på en så positiv og professionel måde gjorde mig rigtig stolt. Det understregede, hvor vigtig vores tilstedeværelse på Folkemødet er, både for os som virksomhed og for de mange, der var til stede og hørte debatterne.
Finansforbundet var også virkelig flot repræsenteret, og Finansteltet havde et væld af spændende og inspirerende debatter.

Vi deltog i en interessant,  men også ret skræmmende,  debat om Cyber Crime. Vi blev også klogere på regenerativ ledelse, hvor bl.a. en repræsentant fra Danmarks Nationalbank fortalte om, hvordan de er begyndt at ”praktisere” regenerativ ledelse. Det gør de helt konkret ved at blive bedre til walk n’ talks, afholdelse af møder i naturen og at starte møder med at holde pause (så man kommer ”til stede” i mødet).

Det blev understreget, at denne praksis ikke er i modstrid med at skabe resultater – og opfordringen lød ”prøv at holde jeres næste teammøde i skoven”.

Diversitet, AI, fællessang og netværk

På ledelsesscenen fredag var der så mange fremmødte til en debat om ”De første – stærke kvindelige rollemodeller”, at det kun lige lykkedes os at høre – og delvist se – debatten.

Men heldigvis for det – for Helle Thorning-Schmidt, Marie Bjerre og de øvrige på scenen havde en perlerække af spændende forslag, holdninger og oplevelser. En af deltagerne sagde bl.a.; ”erkendelsen af, at diversitet er en gave – den erkendelse mangler stadig”.

En anden foreslog at nedsætte et ligestillingsråd i Danmark, og der blev peget på problemet med, at kvinder i gennemsnit arbejder en time mere om dagen med ulønnet arbejde i hjemmet end mænd.

Et stort tema på årets folkemøde var AI. Institut for Menneskerettigheder havde inviteret Margrethe Vestager til en samtale om AI og Europas fremtid.

Det var tydeligt, at det ligger Vestager meget på sinde, at vi i Europa skal huske vores egne værdier, og det vi står for, frem for hovedløst at kaste os ind i konkurrencen om AI-kapløbet, for som hun sagde ”Vi ville være nogle meget dårlige kinesere – og vi ville være nogle meget dårligere amerikanere”. Hvad er det vi vil med AI?

Det, der ramte mig allermest, var dog debatten ”Hvordan bekæmper vi bedst børn og unges mistrivsel”, hvor psykologiprofessor Lene Tanggaard pegede på behovet for prioritering af fællesskab og dannelse frem for præstation, hvis vi skal have trivslen tilbage. Vores børn og unge skal ikke ”paces” hele tiden – de skal også have fred og ro til bare at være.

Panelet pegede på, at der skal mere fokus på fællesskab – og ting, som vi laver, fordi det er godt for os, også selv om det ikke er produktivt. Fællessang blev nævnt som et eksempel.

Inspireret af det, startede Marianne og jeg fredag morgen med morgensang i et helt fyldt folkemødetelt. Og der var ingen tvivl om, at det var en virkelig god måde at starte dagen på – produktivt eller ej.

Folkemødet har også været en fantastisk mulighed for at netværke. Vi har mødt mange interessante mennesker, udvekslet idéer og fået nye kontakter.