Nysgerrighed kræver mod

Bestyrelsesmedlem Kasper Skovgaard Pedersen er sat i spidsen for et hackatorium, som skal give input til, hvordan Finansforbundet kan udvikle sig bedst muligt

5. maj 2022

Vi har ikke alle svarene, og vores interessenter bestemmer, om vi er relevante eller ej. Derfor nedsatte Finansforbundet i 2020 et såkaldt hackatorium, hvor en række bestyrelsesmedlemmer på tværs af kredsene mødes for at fremtidssikre fagforeningen.

”Vi skal konstant udvikle fællesskaberne, så de er tidssvarende og relevante. Det skylder vi både nuværende og fremtidige medlemmer. Men det kræver reel nysgerrighed, vilje og mod til at forandre sig,” fortæller Kasper Skovgaard Pedersen. Han er bestyrelsesmedlem i Finansforbundet i Nordea og sat i spidsen for hackatoriet.

Unge vil fællesskabet

Hackatoriet har mødtes med bl.a. repræsentanter for Dansk Ungdoms Fællesråd, den tværpolitiske ungdomsorganisation SAGA og Roskilde Festivalen om, hvordan man engagerer og involverer græsrødder.

”Det har været vildt spændende. Vi møder ofte den fordom, at unge i dag er mindre fællesskabsorienterede. Det er ikke rigtigt. Men moderne fællesskaber er mindre fastlåste i traditionelle strukturer og mere flydende. Hvis vi som fagforening skal opleves som relevante for unge, skal vi derfor finde de rette appelformer,” siger Kasper Skovgaard Pedersen.

Hackatoriet har haft en meget faciliterende tilgang for at opsnappe tendenser og input bedst muligt.

”Vi skal huske, hvorfor vi har to ører og én mund: Fordi vi skal lytte mindst dobbelt så meget, som vi taler. Det handler ikke om de svar, vi giver, men de spørgsmål vi stiller, og de svar vi får.

Skal lære at svømme først

Der er stadig et stykke vej, før arbejdet vil udmønte sig i ændringer i Finansforbundet.

”Vi er inde og rode i maskinrummet, hvor Finansforbundet arbejder. Vi giver forbundets strukturer et reality tjek og undersøger, hvad der gør strukturen stærk, og hvor den hæmmer os. Vi skal først lære at svømme, inden vi kaster os ud i åbent hav.”

Han fortæller, at det mest overraskende i processen har været, hvor svært det er at forandre og få folk med på rejsen. Til gengæld er han heller ikke i tvivl om, hvad der er det mest givende:

”Det er, at vi har fået et så åbent mandat. Vi har fået lov til at tænke abstrakte tanker og række ud til inspirerende samarbejdspartnere – også i andre fagforeninger.”

”Vi møder ofte den fordom, at unge i dag er mindre fællesskabsorienterede. Det er ikke rigtigt,” siger bestyrelsesmedlem Kasper Skovgaard Pedersen fra Finansforbundet i Nordea.