Fleksibilitet, støtte og debat-parat – læs tre medlemmers oplevelser

Ved Finansforbundet i Nordeas generalforsamling 25. marts, deltog mere end 200 medlemmer i salen. Vi har talt med tre af dem om, hvorfor de deltog, og hvad de synes om det.

31. mar. 2022

Fleksibilitet i fokus

Esa Toivonen, Senior Business Analyser, engageret i Network of International Members in Finansforbundet (NIM), kom til Nordea Danmark for godt fem år siden:

”Jeg har været medlem et års tid og har engageret mig i NIM, da mange engelsktalende kolleger ikke er organiserede – jeg vil gerne vil være med til at gøre noget ved det.

Jeg er her for at lytte og lære og få dybere forståelse for, hvad kredsen og Finansforbundet arbejder med. Det var fint, at der var en hilsen til engelsktalende på engelsk i både kredsformand og næstformands tale, men jeg forstår dansk, så jeg har ingen problemer med at følge med i det hele.

Særligt fleksibilitet er et emne, der interesserer mig. Vi har talt om i min afdeling, at det er noget, der er vigtigt at arbejde med - og for - også fremadrettet. Jeg kan godt selv lide at have lange dage inde på arbejde; det passer ind i mit liv, men det er individuelt, og der skal være rum til at arbejde på forskellige måder. Og det kan fleksibiliteten sikre”.

Støtte til kandidat

Andreas Rye, leder for 36 medarbejdere i boligkøb på hovedkontoret og med for første gang:

”Da jeg ikke har været med før, har jeg ikke helt vidst, hvad jeg skulle forvente. Dem, der sidder her omkring mig, er alle fra min afdeling. Vi er her også for at støtte en af mine medarbejdere, der stiller op som suppleant til kredsbestyrelsen. Vi har brugt det som anledning til at gøre noget sammen udenfor den sædvanlige ramme.

Jeg var spændt på at se, hvor mange der mødte op og deltog sådan en aften. Det er interessant at møde så mange på tværs af Nordea under mere neutrale omstændigheder, end når man mødes i arbejdssammenhænge – det kan skabe en bedre gensidig forståelse for hinandens vilkår og afsæt”.

Godt at blive opdateret

Marianne Hansen, tillidsrepræsentant, har sammenlagt 46 års erfaring i banken, når man tæller flere fusioner med, og hun har i mange år arbejdet med it i Nordea:

”Jeg sætter stor pris på at være til generalforsamlinger. Det er både det at høre, hvad formandskabet siger, at opleve stemningen og det sociale. Derfor har jeg også valgt at overnatte denne gang, så jeg ikke skal tænke på at køre hjem og bare kan gå op på værelset, når jeg er træt.

Mange af os har ikke set hinanden i flere år på grund af coronaen. Der er også kommet mange nye kolleger til, så der er mange at hilse på.

Med årene er jeg også blevet mere til at give mit besyv med i debatten. Jeg siger ikke noget bare for at sige noget, men det er ikke så stor en overvindelse at gå op på talerstolen længere, som det var engang, det skyldes nok min erfaring.

Min datter plejer også at være med, hun har arbejdet 12 år i Nordea og har også været tillidsrepræsentant. Vi er en rigtig bankfamilie, også min mand, der nu er pensioneret, arbejdede i banken”.