Du er ikke alene

Dagene bliver kortere, og Corona betyder, at mange kolleger arbejder hjemme – igen! Ræk ud, hvis du føler dig ensom, lyder opfordringen fra din fagforening.

17. nov. 2020

”Det er som om, at Corona slår hårdere denne gang. Vi savner samvær og nærhed, og mange føler sig ensomme. Det er naturligt, hvis humøret og overskuddet har det lidt sværere de kommende måneder. Men husk: Du er ikke alene, selv om det nogle gange kan føles sådan. Lad os bruge de kommende måneder til at rykke tættere sammen i bussen og bruge vores fællesskab – også selv om det nogle gange er på distancen,” siger Stine Koldt Meno, bestyrelsesmedlem i Finansforbundet i Nordea.

Stine Koldt Meno

Arbejdet fyldte mere og mere

Hun deler en personlig historie fra nedlukningen i foråret, hvor hun – efter genåbningen af skolerne - sad alene hjemme, indtil børnene kom hjem.

”Grænseløsheden tog over – jeg kunne lave alt arbejde fra min pc. Den tid, jeg tidligere havde brug til transport til og fra arbejde, blev pludselig til arbejdstid, og arbejdet kom til at fylde mere og mere. Heldigvis tog en kollega fat i mig og kommenterede, at hun fik mails fra mig både tidligt og sent. Det fik mig til at reflektere, og jeg blev bedre til at logge af og sætte grænser mellem arbejds- og fritid. Så husk at stoppe op og giv tid til refleksion og selvomsorg,” opfordrer Stine Koldt Meno.

Hun glæder sig til vi på et tidspunkt har fået bugt med Corona.

”Når den tid kommer, skal vi huske at holde fast i de gode læringer, vi har fået med øget fleksibilitet, samtidig med at fællesskabet med kollegerne skal prioriteres. Det skal ikke være et enten-eller, men et både-og”, siger Stine Koldt Meno.

Corona-træthed

Mette Balck Mejlby er næstformand i Finansforbundet i Nordea og formand for Union i Nordea, der repræsenterer fagforeninger i Danmark, Finland, Norge, Polen og Sverige. Hun bruger begrebet ’Corona-træthed’:

”Lige nu, ud over pandemien, har vi vinter og mørkere dage foran os. Det påvirker os alle på en anden måde end nedlukningen i foråret - og det påvirker os meget forskelligt som individer,” siger Mette Balck Mejlby.

Hun understreger, at fagforeningerne tager Coronasituationen meget alvorligt.

”Næsten dagligt har vi drøftelser med ledelsen om fleksible løsninger, og hvordan situationen påvirker medarbejderne. Du kan også gøre en forskel som enkelperson: Ved at tage dig af dig selv og dine kolleger; det er endnu vigtigere nu, hvor mange af os ikke fysisk møder hinanden. Sæt Corona-situationen på dagsordenen i din afdeling. Gør de kommende måneder mere overkommelige ved at etablere sociale og virtuelle aktiviteter sammen og ræk ud, hvis du har brug for nogen at tale med. Som fagforening: vi er her for dig,” siger Mette Balck Mejlby.

Mette Balck Mejlby

Læs også artiklen "Stor undersøgelse om ønskerne efter corona-lockdown!

Gode råd til en tid på distancen

Stine Koldt Meno har en række råd til, hvordan man kan komme lidt lettere gennem de kommende måneder:

• Brug video, når I holder Teams-møder – det er mere nærværende, når man kan se hinanden i øjnene
  • Log på mødet i god tid, så I har tid til small-talk, før det formelle møde går i gang
  • Deltag i virtuelle møder, mens du går en tur, hvis det er muligt – så får du også motion, frisk luft og lys
  • Spis en virtuel frokost med kollegerne
  • Ræk ud til din tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant. De kan både støtte og bringe input videre