Klumme: Culture & Engagement survey vidner om en dedikeret medarbejderskare

Læs Finansforbundets i Danske Banks reaktion på de overordnede resultater fra Culture & Engagement surveyen, som blev offentliggjort i dag.

17. maj 2023

Klumme af Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

94 procent af alle medarbejdere har svaret på surveyen, hvilket er rekordhøjt. Og svarene på centrale områder er også mere positive end tidligere. Fx er tilfredshed- og motivation steget for fjerde survey i træk.

Tallene viser mig, at vi har en engageret og dedikeret medarbejdergruppe, som vil banken det bedste og som hver dag yder en samvittighedsfuld indsats for at sikre banken fremdrift. Det skal I klappe jer selv på skulderen for.

Som fagforening her i Danske Bank er det i vores interesse, at banken går en succesrig fremtid i møde. Og hjørnestenen i det arbejde er dygtige medarbejdere, som banken skal værne om.

Den helt store opgave udestår stadig: At bruge resultaterne fra surveyen konstruktivt i den kommende periode, og det er først og fremmest ledelsens ansvar.
- Kirsten Ebbe Brich, formand, Finansforbundet i Danske Bank

Det vigtigste arbejde udestår

Det er positivt, at det samlede resultat er så godt, men jeg ved, at gennemsnittet dækker over lommer rundt omkring, hvor der stadig er ting at arbejde med. Og en ting er engagement, noget andet er trivslen.

Medarbejdere, der trives på arbejdet, har typisk mulighed for at udvikle sig og vokse professionelt og yder dermed en bedre indsats. Trives man, og føler man sig værdsat af sin arbejdsgiver, har man også oftere en god balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Derfor udestår den helt store opgave: At bruge resultaterne fra surveyen konstruktivt i den kommende periode.

Det er først og fremmest ledelsens ansvar at arbejde konstruktivt for trivsel og engagement eventuelt i samarbejde med HR. Men du kan også gøre noget. Fx kan du som medarbejder fortælle, hvad du oplever, og hvad du ønsker, at I sammen gør mere eller mindre af – eller sågar stopper eller begynder på.

Har du svært ved at få det sagt åbent, så tal med kolleger eller din arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant.

Og selvfølgelig skal alarmklokkerne bimle, hvis afdelingen er gået markant tilbage på specifikke områder.

Men jeg vil gerne opfordre til at fokusere mindre på selve tallene og mere på, hvordan I bruger tallene som udgangspunkt og som et dialogværktøj for en snak om jeres trivsel og generelle arbejdsmiljø.