Intet er nyt, men alt er forandret

”Smid den dårlige samvittighed og evt. mindreværdsfølelse over bord og bed din leder om at sørge for, at du får den viden, som du SKAL have”, skriver kredsformand Kirsten Ebbe Brich blandt andet i sin leder.

26. aug. 2021
3 min

Hjemmearbejde, jobløn, Yammer, Better Bank, Flexible Seating, Agile Ways of Working. Mister du (også) lidt pusten, når du prøver at opsummere alle de forandringer, som dit arbejdsliv i Danske Bank gennemgår?
Hvis du gør, er du ikke alene. Nogle dage kan det synes som om, alting er forandret. Samtidig går vi og sukker over, at der ingenting sker på andre områder. Din kollega Preben har stadig ikke lært at fylde papir i printeren, og tre-fire kolleger har stadig ikke vænnet sig til at sætte kamera på og mute mikrofonen, når I holder Teamsmøder. Systemerne kører langsomt, og det er ikke til at finde de dokumenter, man skal bruge.

Lad os lige kigge på noget af det nye, der - hånden på hjertet - godt kan stresse lidt.

Hjemmearbejde. Helt sikkert kommet for at blive. Vi har nu i Danske Bank en lokalaftale, der giver mulighed for, at du efter aftale med din leder kan arbejde hjemmefra, udefra eller fra kontoret, præcis som det passer dig og dine opgaver. Hvis I ikke allerede har haft en snak i afdelingen om, hvordan I vil koordinere det hos jer, så synes jeg, at I skal gøre det nu. Med til snakken hører selvfølgelig også, at rigtig mange nu skal vænne sig til ikke at have faste pladser på kontoret. Vi er forskellige: Nogle af os er ligeglade og for andre er det en stor og svær omvæltning. Giv plads til begge dele og tal om det med hinanden.

Jobløn. Mange gik over til jobløn 1. juli i år. HR, tillidsrepræsentanterne, Finansforbundet og vi i kredsen har svaret på virkelig mange spørgsmål i den forbindelse. Jeg er ikke i tvivl om, at det kræver tilvænning for både ledere og medarbejdere at arbejde med selvstændig arbejdstilrettelæggelse og mindre tidsregistrering. For nogle er det en stor forandring, men jeg har også talt med mange, som efter vi har talt om konceptet konstaterer: ”Nå, så for mig er der altså ingen ændringer i praksis.”

Yammer. Det kan føles som et ekstra pres, at man nu kan blive mødt af kolleger, der ikke kun henviser til nyheder og avisartikler, som man ikke har nået at læse. Man bliver også mødt af henvisninger til Yammer, LinkedIn og forskellige webinarer/livesessions med diverse ledere. Tag det roligt, det er helt ok, at du ikke har tid til at læse og se alt. Det er 110% i orden, at du ikke deltager i syv arrangementer i Mental Health-ugen og fire events i Pride-week. Det er frivilligt, ikke obligatorisk. Smid den dårlige samvittighed og eventuelle mindreværdsfølelse over bord og bed din leder om at sørge for, at du får den viden, som du SKAL have.

Meget er ændret, og mere vil ændre sig, og vi medarbejdere skal nok klare det, for arbejdslivet har altid udviklet sig, og vi har udviklet os med det. Jeg kan huske de gange, jeg kom tilbage fra barselsorlov. Jeg følte, alt var ændret men efter en tid, så så jeg, at mange ting stadig var de samme. Jeg havde stadig dejlige kolleger, mine opgaver havde stadig samme overordnede mål - selv hvis de skulle løses på en lidt anden måde - og der var stadig delte meninger om maden i kantinen.

Og med hensyn til Preben, der skal lære at komme papir i printeren, og dine kolleger, der skal lære at mute, så smil til dem og sig det endnu en gang. De har allerede vist, at de kan vænne sig til forandringer, så de småting skal nok også komme.