Brancheuddannelsen – fundamentet for tillid
Forsikrings- og pensionsakademiets (FOAK) nye uddannelse ’Brancheuddannelse i forsikring og pension’ – som er udviklet i fællesskab af hele branchen – skal styrke kundernes tillid.
Brancheuddannelsen – fundamentet for tillid
Fra 1. januar 2026 bliver det obligatorisk for nye medarbejdere i forsikrings- og pensionsbranchen at gennemføre brancheuddannelsen. Kravet gælder for alle, der arbejder med salg og rådgivning, skadebehandling, underwriting eller samarbejdspartnere med kundevendte funktioner – uanset hvordan man er ansat eller leverandør til branchen, fx som agenter.
Med en historie, der går tilbage til 1963, har brancheuddannelsen altid været et pejlemærke for professionalisme. I dag er den mere aktuel end nogensinde: For medarbejdere skaber den sammenhæng i karriereforløb og styrker deres motivation – og sikrer, at de stolt kan sige, at branchen fortsat lever op til samfundets forventninger.
Kort sagt: Brancheuddannelsen er med til at gøre forsikrings- og pensionsbranchen til en stærk og troværdig aktør i vores velfærdssamfund.
En samlet branche er en stærk branche
Forsikrings- og pensionsbranchen er en central del af vores velfærdssamfund og skaber tryghed for både borgere og virksomheder. Tilliden til branchen bygger på viden og fælles standarder, som tager afsæt i de behov, branchen møder – og her udgør Forsikrings- og pensionsakademiet et sikkert fælles fundament. Med den nye brancheuddannelse, der er udviklet af specialister fra selskaber i hele branchen, styrkes kompetencerne på tværs – til gavn for kunder, samfund og fremtidens velfærd.
Når vi taler om forsikring og pension, handler det ikke bare om produkter, der beskytter mennesker mod økonomiske tab. Det handler om tillid, ansvarlighed og at sikre, at borgerne kan være trygge i usikre situationer. I den sammenhæng spiller Forsikrings- og Pensionsakademiet (FOAK) en central rolle. FOAK bidrager til at opretholde branchens integritet ved at definere og vedligeholde fælles standarder for viden og kompetencer hos alle aktører i branchen.
Og én ting er sikkert. FOAK skaber ikke uddannelser, for at tjene penge til fx bonusser. FOAK opererer på nonprofit-basis, hvilket betyder at prissætningen er baseret på omkostninger, og eventuelt overskud geninvesteres i udvikling og forbedring af uddannelsestilbuddene.
Branchens fælles uddannelsesgrundlag
FOAKs advisory board ”Akademirådet” (med repræsentanter på tværs af forsikrings- og pensionsbranchen) skaber uddannelsernes indhold og struktur ud fra de behov, de oplever i den virkelige verden. Det sikrer, at uddannelserne altid afspejler aktuelle behov og fremtidige udfordringer i branchen.
Med den nye brancheuddannelse handler det ikke bare om at opkvalificere enkeltpersoner — det handler altså om at sikre, at hele branchen kan leve op til samfundets forventninger.
Kompetencer som garanti for branchens troværdighed
Et centralt initiativ for FOAK er at etablere ’Brancheuddannelse i forsikring og pension’, der fastsætter en fælles minimumsstandard for de kompetencer, som medarbejdere i branchen skal leve op til.
Bjarne Dyrberg understreger: "Brancheuddannelsen er et fundament for tillid. Den sikrer, at medarbejderne i forsikrings- og pensionsbranchen kan rådgive, behandle sager og træffe beslutninger på et solidt og ensartet vidensgrundlag. Det er med til at styrke både kundernes og samfundets tillid til branchen."
Med andre ord: Brancheuddannelsen er med til at sikre, at hver enkelt medarbejder – uanset om de sidder i et selskab, som agent, taksator eller i skadeafdelingen – lever op til en fælles kvalitetsstandard, som kun kan komme branchens kunder til gode.
Et stærkt fundament for fremtidens velfærd
Fælles kompetencer gør ikke bare branchen stærkere – de skaber tillid, fremdrift og ansvar på tværs af roller og selskaber. Her er de vigtigste måder, brancheuddannelsen gør en forskel på:
- Tillid gennem kvalitet og ensartethed. Ved at definere fælles minimumskompetencer mindskes risikoen for fejl, misforståelser og inkompetent rådgivning. Det skaber et stærkt fundament for tillid – både blandt kunder og myndigheder.
- Udvikling og tilpasning i en verden i forandring. Verden ændrer sig — teknologien ændrer sig, lovgivning skærpes (fx IDD-direktivet) — og forventninger til rådgivere og medarbejdere stiger. Brancheuddannelsen skal løbende revideres, så kompetencerne matcher nutidens krav og den virkelighed, som branchens kunder – og vi som samfund – lever i.
- Sammenhæng i karriereforløb. Med klare moduler, som kan kombineres og udbygges, får medarbejdere mulighed for at stige i faglighed og specialisere sig. Det styrker medarbejdermotivation, fastholdelse og kvalitet i arbejdsudførelse.
- Samfundsmæssig legitimitet. I en sektor, der har afgørende betydning for folks økonomiske sikkerhed, er det vigtigt, at branchen selv tager ansvar for at uddanne sine aktører — og ikke overlader kvalitet og ansvar til tilfældighederne og forskellig opfattelse af hvad branchen står på mål for. FOAK tager dette ansvar på sig.
’Brancheuddannelsen i forsikring og pension’ spiller en central rolle i at sikre, at forsikrings- og pensionsbranchen lever op til kravene i et moderne velfærdssamfund.
Nøglepunkter ved uddannelsen
Den er siden 1953 blevet benyttet til at sikre tillid hos kunder og myndigheder – og skabe motivation for medarbejderudvikling.
Med det nye udkast træder kravene i kraft for nye medarbejdere ansat i branchen efter 1. januar 2026.
Kravene gælder for medarbejdere, der arbejder med:
- Salg og rådgivning
- Skadebehandling
- Underwriting og antagelse
- Eksterne samarbejdspartnere (executors, taksatorer, agenter), kræver forsikrings- eller pensionsfaglig indsigt
- De medarbejder der arbejder med forsikring og pension i hverdagen
Niveau 3-moduler udgår og erstattes af ’Brancheuddannelsen i forsikring og pension’. I den proces, er det en omlægning og forenkling af niveau 3-moduler der sker, for at skabe en mere sammenhængende og effektiv uddannelsesrejse.
Der vil fortsat være mulighed for at bygge videre på med niveau 4-moduler efterfølgende.