Rart at kunne hjælpe, når behovet opstår
Nicolai Alexander Möller har været tillidsrepræsentant i Danske Bank i to år og er positivt overrasket over den store viden, det har medført. En viden, som konstant udbygges og som både kolleger og ledere trækker på.

Nicolai Alexander Möller har efter de første to år som tillidsrepræsentant for Financial Crime Risk i Danske Bank en oplevelse af at have været på en stejl læringskurve. Han lægger løbende mere viden på:
”Vi er så heldige i Danske Bank at have en fantastisk support af jurister, som fx klæder os på i forhold til sygefravær eller ferierettigheder. Det er i det hele taget meget givende at få så meget undervisning, både i banken, gennem den lederuddannelse, vi får som tillidsrepræsentanter og de løbende tilbud om kurser i Finansforbundets regi.”
Det er viden, som bliver omsat og brugt i hverdagen:
”Jeg bliver meget brugt af kollegerne overordnet set. I perioder, med fx større reorganiseringer i virksomheden, kommer der ekstra mange henvendelser. Det er virkelig rart at kunne hjælpe, når behovet opstår.”
Det føler Nicolai Alexander Möller at han kan i mange situationer:
”Som tillidsvalgt er jeg med i loopet og får informationer, som jeg kan give videre til mine medlemmer. Jeg får også mulighed for at komme med feedback til ledelsen i forhold til, hvordan forskellige situationer bliver grebet an.”
Modig og ærlig feedback
Det kan i nogle situationer kræve mod at give den ærlige feedback til ledere og topledelse, men tillidsrepræsentanten føler, at der sættes pris på den - og at den bliver taget alvorligt.
”I nogle situationer kan jeg stå med en viden, som en leder mangler. Det er utroligt givende at kunne bidrage med.”
En anden vigtig funktion er at deltage i opsigelsessamtaler. Foreløbig har Nicolai Alexander Möller været med til to:
”Det var to vidt forskellige opsigelser, de blev grebet an på meget forskellige måder. Det lærte jeg en del af. Også i forhold til, hvordan jeg selv griber det an, og hvordan jeg bedst kan være noget for andre. Det er hårdt og virkelig meningsfuldt på en gang.”
Den danske model
Noget af det, Nicolai Alexander Möller har ekstra fokus på i sin afdeling, er at guide ledere, der primært kommer fra engelsktalende lande.
”De er vant til en helt anden arbejdskultur, så det at give dem det danske perspektiv og fortælle dem om den danske model, vores overenskomst og kultur er vigtigt. Det værdsætter de også rigtig meget, oplever jeg.”
Han har kolleger i Litauen, Polen, Sverige, Norge og Finland. Herhjemme er hans kolleger heller ikke samlet, men sidder på flere forskellige lokationer. Selv sidder han i Aarhus, mens mange af de danske kolleger sidder i København.
”Jeg rækker ud til dem og fortæller, at jeg er tillidsrepræsentant og spørger, om de har lyst til et virtuelt møde. Jeg arbejder i det hele taget på at blive synlig overfor dem, få deres perspektiver og fortælle, hvad jeg kan hjælpe dem med.”
Lyst til alt hjælpe
I det hele taget synes han, at det er rart at kunne hjælpe, når der er behov og være med til at sørge for, at medlemmernes perspektiver kommer frem.
Det er ikke noget nyt: både i folkeskolen og under sin universitetsuddannelse var han med til at elev/studieråd - og i militæret var han talsmand for kollegerne.
”Jeg kan mærke, at det bliver værdsat. Jeg vil gerne være en, man kan komme til og få hjælp, hvis man går og grubler over noget på arbejde.”
I øvrigt har hans grundige viden om overenskomsten også spillet ind i forhold til det eventyr, han selv står overfor, mens disse linjer skrives. Han blev opmærksom på orlovsmuligheden og besluttede sig for at gribe den, så nu venter en vandretur i blandt andet Peru.
Bliv tillidsrepræsentant
Bliv tillidsrepræsentant og gør en forskel for dig selv, dine kolleger og din arbejdsplads. Her kan du blive klogere på rollen, opgaverne og dit udbytte.
Læs hvordan du bliver tillidsrepræsentant