Sådan får du mest ud af kampagnen om mental sundhed

Brug Finansforbundets nye kampagne og synliggør din rolle som tillidsrepræsentant. Få fem konkrete råd til, hvordan du griber det an.

Sæt kollegernes og din mentale sundhed og trivsel på dagsordenen.

Her er fem råd til, hvordan du griber det an:

#1: Brug kampagnesiden

På hjemmesiden finder du inspirerende artikler, podcasts og arrangementer. Du kan dele artiklerne med dine kolleger, på dine profiler på sociale medier, eller på andre måder opfordre andre til at læse og lytte med.

#2 Sæt det på dagsordenen til et møde

Du kan sætte mental sundhed på dagsordenen til et møde på arbejdspladsen. For eksempel til et morgenmøde, fyraftensmøde eller et møde i dit TR-netværk. Gør mødet til en samtale, så du ikke bliver eksperten, men blot tager initiativ sætter gang i jeres fælles overvejelser om behov og rammer.

#3 Deltag i arrangementer – inviter kollegerne med

Du kan deltage i de arrangementer, som Finansforbundet holder om mental sundhed og trivsel. Gør en tur ud af det sammen med dine kolleger, hvor du tager initiativet. Du finder en liste over arrangementer på kampagnesiden.

#4 Bliv synlig på Finansforbundet SoMe-profiler

Du kan skabe synlighed om dig selv ved at kommentere eller like de opslag, som vi poster på Finansforbundets profiler på LinkedIn eller Facebook. Andre kigger med i kommentarsporet, når du skriver. Og du bliver synlig i dine egne følgeres feeds, når du liker eller kommenterer på vores opslag.

#5 Lav dit eget opslag på sociale medier

Sæt ord på, hvad mental sundhed og trivsel er for dig, og hvorfor det er vigtigt på en arbejdsplads? Tag en selfie af dig selv og brug det som blikfang. Har du mod på det, kan du optage en video, hvor du i stedet for at skrive det, taler direkte ind i kameraet på din smartphone og siger det til dine kolleger. Husk at tagge Finansforbundet, så vi ser dit opslag og kan give det et like!

Tilbud: Kom med en god idé

Vi hører gerne fra dig, hvis du har en god idé. Det kan være et rammende citat, en god historie eller en pointe fra en samtale med dine kolleger. Skriv til: indhold@finansforbundet.dk.

Vi lover ikke noget, men det kan jo være, din historie ender som en artikel eller et opslag på sociale medier.

Kampagnen om mental sundhed kører i seks måneder - og kridter banen op til overenskomstforhandlingerne 2023.

Hvad er mental sundhed?

Mental sundhed i arbejdslivet er en tilstand af trivsel, hvor man kan udfolde sine evner, håndtere dagligdagsudfordringer og stress og indgå i fællesskaber på arbejdspladsen.

Mental sundhed i arbejdslivet handler også om at kunne udvikle sig, så man kan klare de udfordringer, som man støder på i løbet af et arbejdsliv.