God rådgivning er vigtigt – men hvordan er rammerne egentlig?

Debatten omkring bankernes kunderådgivning bør tage udgangspunkt i faktuelle forhold. Derfor har Finansforbundet udarbejdet en oversigt hovedpunkter i lovgivningen, der sikrer kundernes interesser.

7. mar. 2022
Af Mosekjær Madsen
kmm@finansforbundet.dk

Bankernes kunderådgivning er afgørende for en sund og effektiv dansk økonomi. Helt forståeligt er der derfor stor fokus på kvaliteten af den rådgivning, som bankerne yder.

Men det er vigtigt at debatten omkring kvaliteten af bankernes rådgivning tager udgangspunkt i faktuelle forhold. Derfor har Finansforbundet udarbejdet et overblik over de hovedpunkter i den eksisterende lovgivning, der sikrer, at rådgivningen tager udgangspunkt i kundernes interesser.

Bankerne i dag er underlagt en omfattende dansk og europæisk lovgivning. Lovgivningen garanterer, at kunden får en relevant, retvisende og fyldestgørende rådgivning, der tilgodeser kundens interesser. Ved eventuel interessekonflikt er kunderne garanteret, at banken inden rådgivning oplyser om dette.

Finansforbundet arbejder for en finansiel sektor, hvor kunderne fortsat mødes af kompetente rådgivere, der giver god og saglig rådgivning, Derfor har Finansforbundet blandt andet gennemført en undersøgelse sammen med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor privatkunderådgivere spørges om sektorens konkurrencesituation og forholdene omkring kunderådgivningen. Undersøgelsen er en del af den rapport, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet til Erhvervsministeren omkring sektorens konkurrenceforhold.

Rådgiverundersøgelsen bekræfter, at lovgivningens hensigter bliver mødt – 96 pct. af rådgiverne oplever, at der er klare retningslinjer for rådgivning og salg, og at retningslinjerne understøtter en praksis, der er god for kunderne.

Vi har samlet en oversigt over de helt centrale elementer i lovgivningen omkring bankernes rådgivning.

Læs hovedpunkterne fra lovgivningen vedr. kunderådgivning.

3 takeaways

Ved eventuel interessekonflikt skal banken oplyse kunderne om dette

96 pct. af alle rådgivere vurderer i dag, at de har klare retningslinjer, som understøtter god rådgivning for kunderne

Jesper Bo Nielsen