Bankrådgivere har fokus på rådgivning og ikke salg

100 procent af bankernes privatkunderådgivere sætter en ære i at yde kunderne bedst mulig rådgivning hver gang. Det viser en medlemsundersøgelse, som Finansforbundet har foretaget i august måned 2021.

6. okt. 2021
Af Mosekjær Madsen
kmm@finansforbundet.dk

Finansforbundet har spurgt 4.000 privatkunderådgivere om den rådgivning, de yder til kunderne.

Konklusionen er klar. Rådgiverne går efter at yde den bedst mulige rådgivning, og bankernes retningslinjer er med til at sikre den gode rådgivning.

100 pct. af rådgiverne svarer, at de har en meget høj faglig stolthed og sætter en ære i at yde kunderne bedst mulig rådgivning hver gang.

Hertil siger 71 pct., at de ser sig selv som ”udelukkende rådgiver” eller ”overvejende rådgiver”, mens yderligere 27 pct. ser sig selv som ”både sælger og rådgiver” og kun 2 pct. ser sig selv som ”overvejende sælger”.

Også virksomhederne har fokus på den gode rådgivning. Således siger 96 pct. af rådgiverne, at virksomhederne har klare retningslinjer for rådgivning og salg. Tilsvarende 96 pct. siger, at retningslinjerne er med til at understøtte en praksis, der er god for kundernes privatøkonomi. Samtidig er der ingen rådgivere, som angiver at de får provision ved salg.

Der er dog enkelte tilfælde, hvor rådgiverne oplever, at de står i en interessekonflikt mellem at skulle sælge virksomhedens produkter og yde god rådgivning. 11 pct. af rådgiverne har i det seneste år oplevet at være i en interessekonflikt, mens 12 pct. har oplevet et pres fra virksomheden i retning af, at rådgivningen skulle være mere til fordel for virksomheden end for kunden. Men når situationen opstår, så vælger rådgiverne generelt at rådgive ud fra kundernes interesse.

Der er dog en alvorlig knast i forhold til den gode rådgivning. 1 ud af 3 rådgivere oplever nemlig, at de "sjældent" eller "stort set aldrig" har tid nok til at kunne yde en tilstrækkelig rådgivning. Kun 12 pct. af rådgiverne føler, at de ”stort set altid” har nok tid, mens 55 pct. vurderer, at de som regel har det.

Se hele analysen

Key takeaways

100 pct.

96 pct.

af rådgiverne siger, at bankernes retningslinjer er med til at understøtte en praksis, som er god for kundernes privatøkonomi.

33 pct.

af rådgiverne oplever, at de "sjældent" eller "stort set aldrig" har tid nok til at kunne yde en tilstrækkelig rådgivning.

Bagom undersøgelsen

Finansforbundet har i august 2021 spurgt 4.000 privatkunderådgivere omkring konkurrencesituationen i banksektoren. Undersøgelsen er gennemført som et survey. 1.193 rådgivere har gennemført undersøgelsen og yderligere 131 rådgivere har besvaret en del af undersøgelsen.

Klaus Mosekjær Madsen

Senior Økonom