Du skal kunne være dig selv på arbejde

Alle har behov for at kunne være sig selv for at kunne trives. Det kræver trygge arbejdsfællesskaber, hvor alle har samme muligheder for at indfri deres potentiale, uanset køn, seksuel orientering, kønsidentitet og udtryk. Lige meget, hvem du er, skal du kunne være dig selv på arbejde.

Finansforbundet er igen i år Community Supporter i Copenhagen 2022 og viser derfor også (regnbue)flaget sammen med medlemmer og ansatte ved den store Pride Parade i København den 20. august.

”Mangfoldighed og inklusion er en del af vores politiske program. Derfor vil vi fortsat kæmpe for at øge diversiteten i den finansielle sektor og skabe flere inkluderende fællesskaber i virksomhederne og på arbejdspladserne. Vi tror fuldt og fast på, at plads til mangfoldighed giver et arbejdsliv i trivsel, nytænkning og et mere retfærdigt samfund”, siger næstformand, Steen Lund Olsen.

Udover at deltage i og sponsorer Copenhagen Pride har Finansforbundet de senere år afholdt en række arrangementer, der på forskellig vis sætter fokus på de udfordringer LGBT+-medlemmer kan have på deres arbejdsplads i den finansielle sektor. I juni afholdte Finansforbundet eventet ”Inkluderende arbejdsfællesskaber – hvordan gør vi? ”, hvor Pia Kirk fra Nordea fortalte, hvordan ledelse og medarbejdere arbejder sammen for LGBT+-rettigheder. Næste arrangement er planlagt til at finde sted i efteråret.

Netop lysten til at gøre en indsats for mangfoldighed og inklusion hele året er vigtigt for Steen Lund Olsen:

”Diversitet må aldrig blive noget, vi kun flager for en gang om året. Diversitet skal simpelthen integreres både i forretning og kultur og vigtigst af alt skal det være en naturlig del af dagligdagen hos virksomhederne og medarbejdere. For os er alle de andre dage lige så vigtige for at skabe trygge og inkluderende arbejdsfællesskaber. Så når konfettien fra Pride Parade engang har lagt sig den 20. august, så fortsætter arbejdet for at sikre LGBT-fokus og mangfoldighed i den finansielle sektor.”