Klumme: Vi hjælper gerne – men vi skal selvfølgelig hjælpe rigtigt

Medarbejderne i finanssektoren arbejder benhårdt for at tage hånd om kunder, der på forskellige måder er ramt af denne helt ekstraordinære situation. Det gør vi for at understøtte den helt væsentlige samfundsrolle, som sektoren har for at bidrage til, at vi alle kommer bedst muligt igennem krisen.

6. apr. 2020
Af Kent Petersen, tidligere formand
kp@finansforbundet.dk

Coronakrisen kom - for de langt de fleste - som et lyn fra en klar himmel, der har ændret hverdagen for os alle. Det gælder også for medarbejderne i finanssektoren, og det gælder for mange af de kunder, vi er i kontakt med. Og nogle er uden tvivl ramt særdeles hårdt.

Tidligt præsenterede Finans Danmark sammen med regeringen også en erklæring om, at sektoren naturligvis er sit samfundsansvar bevidst i denne situation. Et klart signal om, at vi er klar til at hjælpe – og et signal, jeg ikke er i tvivl om, at medarbejderne i sektoren hver dag arbejder hårdt på at efterleve og understøtte sammen med de forskellige hjælpepakker og støttetiltag, der er lanceret fra myndigheder og regering.

Det viser tallene også. Situationen er den, at der hos flere af de store banker bliver bevilget lån og støtte til mere end 90% af de kunder, der henvender sig – flere steder op mod 98%. Derfor er det også ærgerligt, at eksemplerne på det modsatte fylder i medierne og også har kastet politisk kritik af sig fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Alle kunder skal behandles ordentligt og ansvarligt – uanset situation – og sektoren har et ansvar.

Derfor arbejder ansatte i finanssektoren intensivt på alle tider af døgnet for at understøtte deres kunder efter de retningslinjer, der ligger. Det er ansvarligt og fornuftigt.  Men sagen er jo også den, at kender man noget til kredithåndværk inden for finansiel rådgivning, ved man også, at et nej - desværre selv i en situation som denne – også kan være et nødvendigt og godt råd. Ikke mindst fordi vores ansvar også favner, at konsekvenserne af situationen netop afbødes og betyder mindst mulig skade for vores samfundsøkonomi.

Medarbejderne i finanssektoren ønsker det bedste for deres kunder og arbejder hårdt for at skabe de bedst mulige løsninger til dem, der har brug for det. Her har vi en opgave, som vi meget gerne løfter. Det gør vi ved at efterleve det klare samfundsansvar, vi har, og ved at bruge de kompetencer og det håndværk, vi har med i bagagen.

Vi er i en ekstraordinær situation. Medarbejderne i finanssektoren tager meget gerne et ansvar og vi hjælper alt det vi kan. Men vi skal selvfølgelig hjælpe rigtigt.

Kristian Lind, Politisk kommunikationsansvarlig

Eller skriv på kl@finansforbundet.dk