Vigtig plads i FN-råd til Finansforbundets næstformand

”Selv det mindste fingeraftryk kan få global betydning”, siger Michael Budolfsen, der repræsenterer tre millioner finansansatte i et nyt, rådgivende råd om bæredygtig finans i FN-regi.

16. mar. 2021

Kun 12 pladser er der på verdensplan i det nyoprettede ’Civil Society Advisory Body’, som er nedsat af FN for at sætte skub i finanssektorens bidrag til den bæredygtige udvikling. Michael Budolfsen er blandt de udvalgte ansøgere.

Han er næstformand i Finansforbundet, men valgt i kraft af sin post som vicepræsident i den verdensomspændende UNI Finance, der repræsenterer tre millioner ansatte i finanssektoren.

”Jeg ser meget frem til arbejdet. Selv det mindste fingeraftryk vil i det regi kunne få global betydning. Alle kommer til at følge de anbefalinger, der gives”, siger en entusiastisk Michael Budolfsen.

Nok at tage fat på

Stort set alle globale investorer har allerede underskrevet FN’s principper for ansvarlig bankvirksomhed, og over 200 virksomheder i den finansielle sektor, herunder seks danske, har også forpligtet sig til bæredygtighed.

Opgaven for det nye råd - der er sammensat af en stribe interessenter, der har fingeren på pulsen i forhold til de konsekvenser, beslutningerne om bæredygtighed medfører – er at rådgive om og følge med i, hvordan det så går med at leve op til de principper, der er skrevet under på.

”Det handler ikke om at holde dem i ørerne, jeg ser opgaven i en mere positiv ånd. Det handler mere om at rådgive i forhold til implementering, give input og med tiden evaluere tiltagene”, siger Michael Budolfsen.

Han vil blandt andet arbejde for en mindre skæv udvikling end den, der længe har hersket, hvor globale banker flytter dele af deres aktiviteter til lande med dårlige eller ingen overenskomster.

Også arbejdsmiljø og kvinders muligheder og vilkår, som trods skævhederne herhjemme er langt dårligere andre steder i verden, er på hans lange liste over emner, han gerne vil debattere i det nye råd.

”Det er et langstrakt og kompliceret arbejde, hvor man ikke kan forvente markante resultater hurtigt. Det kan tage adskillige år og kræver, at man tænker langsigtet, er rummelig, stædig og tålmodig”, siger Michael Budolfsen, der efterhånden har mange års erfaring i den disciplin i ind- og udland.

Ud over de allerede nævnte titler er han præsident for UNI Europa Finance og for NFU – Nordic Financial Unions.

UNI Finance

Repræsenterer tre millioner ansatte i 237 fagforeninger i finanssektoren verden over.

En del af UNI Global Union, der har base i Schweiz og repræsenterer mere end 20 millioner arbejdere i serviceerhverv fra over 150 forskellige lande.