Rådgivere oplever øget konkurrence

71 procent vurderer, at konkurrencen med andre pengeinstitutter er blevet hårdere eller meget hårdere de seneste tre år, viser Finansforbundets rundspørge til mere end 1.100 privatkunderådgivere. ”Svarene overrasker mig ikke, for kunderne er utroligt bevidste om at forhandle pris og enten at true med at skifte bank eller rent faktisk at gøre det”, siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

19. okt. 2021

57 procent af privatkunderådgiverne i pengeinstitutterne oplever, at der er meget hård eller hård konkurrence om kunderne. I forhold til for tre år siden oplever 71 procent at konkurrencen enten er blevet meget hårdere eller hårdere. Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Finansforbundet har gennemført blandt mere end 1.100 privatkunderådgivere.

”Svarene overrasker mig ikke. Jeg hører fra mange privatkunderådgivere både ved medlemsarrangementer og i min omgangskreds, at der er hård konkurrence om kunderne blandt pengeinstitutterne. Kunderne er blevet utroligt bevidste om at forhandle om priser og vilkår og enten at true med at skifte bank eller rent faktisk at gøre det”, siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

Mulighed for handling

I undersøgelsen spørges privatkunderådgiverne om, de har mulighed for at tilbyde kunder bedre vilkår.

”Mange rådgivere har et mandat fra deres ledelse til at forhandle priser og vilkår med kunden, og det er positivt”, mener Michael Budolfsen.

84 procent af privatkunderådgiverne angiver i undersøgelsen, at de enten kan fritage kunden for gebyr eller reducere det i forbindelse med optagelse af lån, og 78 procent har mulighed for at tilbyde lavere rente på lån.

Høj faglig stolthed

Blot 12 procent har inden for de seneste 12 måneder oplevet, at de fra deres virksomheds side udsættes for et pres i retning af, at rådgivningen skal være mere til fordel for virksomheden end for kunden. Af dem, der oplever en interessekonflikt mellem deres virksomhed og kunden, svarer 4 ud af 5, at de rådgiver ​ud fra kundens interesse, selv om virksomheden måske bliver lidt dårligere stillet.

”Privatkunderådgiverne har en utrolig høj faglig stolthed, og det bør pengeinstitutterne udnytte til at skabe endnu bedre rum for rådgivning. Der er heldigvis mange steder en bevægelse mod, at man vurderer rådgiveren på hele hendes eller hans portefølje og ikke på engagementet med den enkelte kunde. Man skal huske på, at bedre rådgivning også giver en bedre indtjening, fordi kundeloyaliteten er altafgørende”, siger Michael Budolfsen.

Det svarer privatkunderådgiverne

Hvordan oplever du konkurrencen med de andre pengeinstitutter i dit arbejde?
Meget hård konkurrence 11 %
Hård konkurrence 46 %
Nogen konkurrence 37 %
Mindre konkurrence 5 %
Ingen eller næsten ingen konkurrence 1 %
Ved ikke 0 %

Hvordan oplever du, at konkurrencen med de andre pengeinstitutter har udviklet sig de seneste tre år?
Meget hårdere 10 %
Hårdere 61 %
Uændret 24 %
Mindre 3 %
Meget mindre 0 %
Ved ikke 2 %

Hvor ofte oplever du, at dine eksisterende kunder forhandler om vilkår, priser mv.?

Meget ofte 10 %
Ofte 38 %
Ind imellem 39 %
Sjældent 9 %
Meget sjældent 3 %
Ved ikke 0 %

Hvor ofte har du inden for de seneste 12 måneder oplevet, at kunderne har truet med at skifte til en konkurrent?

Meget ofte 7 %
Ofte 19 %
Ind imellem 41 %
Sjældent 22 %