Menu luk

Professorer blæser til kamp mod fordomme

I helt ny bog går de to CBS-professorer i økonomi Michael Møller og Niels Christian Nielsen i krig mod de mange fordomme og myter, der i særlig grad rammer medarbejdere i finanssektoren.

13. apr 2021
4 min
Af Johannes Nørgård

Bankerne har de senere år været plaget af en række møgsager, og det rammer medarbejderne. Mange har oplevet selskabelige sammenkomster, hvor de pludselig har fået stikpiller eller drillende bemærkninger, når de fortalte at de arbejder i en bank. Den slags er bare ikke sjovt, når man i det daglige gør sit yderste for at give kunderne den bedste service.

Det oplever Michael Møller, der er professor ved Institut for Finansiering på CBS også:

”De færreste ved særligt meget om den finansielle sektor, men det afholder dem på ingen måde fra at have meget faste, fordomsfulde og til tider ret grove meninger om finanssektoren, mange uden hold i de faktiske forhold”.

Giver svar på tiltale

I den slags situationer plejer Michael Møller at tage til genmæle, stille og roligt ved at bruge sin økonomiske viden om fakta og sund logik.

”For eksempel føler mange mennesker sig dybt forurettede over bankdirektørers høje lønninger, hvorfor i himlens navn det? Det koster ikke dem højere gebyrer. Lønningerne er udelukkende en kamp mellem direktøren og aktionærerne - og aktionærerne kan de jo heller ikke lide”.

Men fordommene trives i bedste velgående, og nu er han gået skridtet videre og har sammen sin kollega Niels Christian Nielsen, der er professor i nationaløkonomi og finansiering ved institut for finansiering på CBS skrevet bogen ”Fakta og fordomme om finanssektoren”. Der tager fat på fordomme som: Bankfolk er banditter i habitter, at bankerne tjener mange penge på de små kunder, at de behandler ældre og folk i Udkantsdanmark dårligt, når de vil låne, og at bankerne er for profitorienterede.

Bogen er netop udkommet og blev for første gang præsenteret for offentligheden af de to professorer på et webinar den 8.april, som Finansforbundet arrangerede. Flere end 170 personer deltog i webinaret.

Bogen gør finansfolk stærkere

I bogen lægger de to professorer ikke skjul på at pressen har en stor rolle, både i at fastholde folk i deres fordomme og give dem ny næring. Men det er ifølge Michael Møller pressens livsvilkår:

”Vi ønsker ikke at være umådeligt kritiske overfor pressen. De laver mange gode ting og arbejder under stort tidspres. De lever af at skrive, hvad deres læsere vil have. Folk vil gerne bekræftes, og her er det lettere at gøre de store banker til de store skurke og blæse en sag op end at skrive, at det var et sammenfald af uheldige omstændigheder”.

Derfor bilder Michael Møller sig heller ikke ind, at bogen bliver en bestseller eller for alvor får ryddet op i fordommene:

”Alene det at finde en forlægger, der vil udgive en bog, der skriver pænt om bankerne har været en udfordring. Det svarer jo næsten til at skrive en bog, der forsvarer pædofile”, siger han med et stort grin og fortsætter:

”Men den er et beskedent bidrag, hvor vi forhåbentligt vil rykke og flytte noget hos nogen og trække udviklingen i den rigtige retning”.

Men også en bog især medarbejdere i finanssektoren vil kunne have stor glæde af:

”Det er dem, der er ambassadører og møder kritikken. De kan i bogen finde nogle argumenter og relevante analyser, for det de måske godt ved, men ikke har tænkt på i en større sammenhæng - og dermed nye argumenter at snakke ud fra.

Tag aldrig fordommene personligt

Selv om medarbejdere i finanssektoren altså forsat må leve folks fordomme, så er der trøst at hente hos Michael Møller:

”Generelt slynger folk fordomme ud om alt muligt. De kan være stærke, men man skal ikke overvurdere det. De fleste kan godt skille tingene ad, siger han og uddyber:

”Derfor er det vigtigt, at man som medarbejder ikke tager kritikken eller fordommene personligt. Når folk kommer med den slags synspunkter. gælder det som oftest hele sektoren. Mens det forholder sig helt anderledes med den kunderådgiver, man har. Her viser undersøgelser, at folk har en relativt høj mening om deres egen rådgiver og ser vedkommende som et både kompetent og hæderligt menneske”.