Personlig rådgivning tæller mest ved bankskifte

Prisen kommer langt nede på listen over grunde til, at folk skifter pengeinstitut, viser Finansforbundets rundspørge til over 1.100 privatkunderådgivere. ”Den finansielle vare er i høj grad tryghed. Derfor vægtes god personlig rådgivning højest hos de fleste kunder”, siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

26. okt. 2021

86 procent angiver personlig rådgivning som den typisk vigtigste grund til, at kunderne vælger at skifte til netop deres bank. Anbefaling fra familie og venner følger lige efter med 85 procent, mens image (30 procent) er den tredjevigtigste grund til, at kunderne vælger at skifte til netop deres bank.

Sådan svarer over 1.100 privatkunderådgivere i en spørgeskemaundersøgelse, som Finansforbundet har foretaget om konkurrenceforhold i den finansielle sektor. De adspurgte kan angive op til tre mulige svar på spørgsmålet om, hvad de vigtigste grunde er til, at kunderne vælger at skifte til netop deres bank.
Man skal helt ned på en sjetteplads for at finde en grund, der har med pris at gøre (renter på udlån), som det fremgår af faktaboksen under artiklen.
Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, er ikke overrasket over, at personlig rådgivning tæller meget mere hos kunden end prisen.
”Hvis man som bankkunde kun fokuserer på prisen, bliver man typisk betjent af et it-system og ikke af et veluddannet menneske. Den finansielle vare i høj grad tryghed og derfor vægtes god personlig rådgivning højest hos de fleste kunder”, siger Michael Budolfsen.

Nemt at skifte bank

Han peger på, at det er meget nemt og hurtigt at skifte bank i dag. Det ved kunderne, og de har heller ikke noget imod at skifte bank. Men de vil gerne have den samme rådgiver, som de er glade for.

”Der findes mange eksempler på, at hvis en dygtig rådgiver skifter fra et pengeinstitut til et andet, så følger en del af vedkommendes kunder med hende eller ham til det nye pengeinstitut. Det handler om den tillid og tryghed, de har opbygget til rådgiveren”, forklarer Michael Budolfsen.

Han mener, det er vigtigt at aflive myten om, at pris er det eneste vigtige parameter i forhold til kundetilhørsforholdet til et pengeinstitut, hvilket undersøgelsen her er et glimrende bevis på.

Årsager til bankskifte

Hvad er typisk de vigtigste grunde til, at kunderne vælger at skifte til netop din bank? (Vælg op til tre muligheder)

Personlig rådgivning 86 %
Anbefaling fra familie eller venner 85 %