Nyt trivselsnetværk for stressramte

Det kan være hårdt og til tider ensomt at vende tilbage på jobbet igen efter en stresssygemelding. Derfor udbyder Finansforbundet et nyt trivselsnetværk, som skal hjælpe medarbejdere og ledere, som har været stresssygemeldte, med at finde en ny balance i arbejdslivet.

23. feb 2021
Af Berit Villadsen
bv@finansforbundet.dk

Tag det roligt. Læn dig tilbage. Konstater at du er fuldstændig fantastisk placeret i det her forløb. Du er på rette spor, og du er ikke blevet dårligere til dit job, fordi du har været sygemeldt med stress og nu skal finde en anden måde at arbejde og eksistere på.

Det er den erkendelse Finansforbundets formand Kent Petersen sidder tilbage med i dag, efter han for knap to år siden vendte tilbage på jobbet igen efter en længere stresssygemelding. Det har været en hård og til tider ensom rejse at komme til den erkendelse og finde sig til rette på arbejdspladsen igen.

Han er derfor meget glad for, at Finansforbundet nu udbyder et nyt trivselsnetværk for medarbejdere og ledere, der vender tilbage på jobbet igen efter en stresssygemelding. Netværket skal hjælpe medlemmerne med at håndtere de udfordringer, der kan opstå ved at vende tilbage på jobbet igen.

”Vi taler meget om, hvordan vi forebygger stress, og hvordan vi behandler medarbejdere, der får stress. Men det at vende tilbage til jobbet efter en stresssygemelding taler vi knap så meget om. Det vil vi gerne ændre med trivselsnetværket”, siger Kent Petersen.

Savnede nogle at sparre med

Han har på egen krop mærket nogle af de udfordringer, der kan være ved at vende tilbage til en arbejdsplads, hvor man på overfladen ser nogenlunde rask ud, men indadtil stadig kæmper med balancen og kæmper med at få en ny hverdag op at stå med nye arbejdsrutiner.

”Det går hurtigt i glemmebogen, at jeg faktisk stadig er meget syg. Det bliver pludseligt utrolig svært at holde fast i de beslutninger, jeg har truffet for at ændre min måde at arbejde på. Så jeg fx arbejder hjemme mandag for at forberede mig på ugen i stedet for at bruge weekenden. Der kunne jeg godt have brugt nogle ligesindede til at hjælpe mig med at holde fast i mine mål og beslutninger”.

Trivselsnetværket faciliteres af to erfarne erhvervspsykologer med speciale i arbejds- og organisationspsykologi, som skaber rammerne for, at deltagerne i et fortroligt rum kan sparre med hinanden og sammen udveksle udfordringer, bekymringer og glæder.

Der er i første omgang planlagt fire netværksforløb, et for medarbejdere og et for ledere i Århus og ligeledes et for medarbejdere og et for ledere i København.  Der er plads til 8-10 deltagere på hvert netværksforløb, som er gratis. Det er planen, at netværksdeltagerne skal mødes 12 gange fra maj og frem.

Vil du deltage i netværket?

Vil du deltage i et trivselsnetværk, eller vide mere om forløbet, skal du ringe til erhvervspsykolog Susanne Ulveman på 2092 1710. Du kan også skrive en mail til Susanne ssu@couragepro.com