Ny overenskomst på Færøerne

Marita Rasmussen, direktør i FAG – den færøske arbejdsgiverforening, og Marianne Kjær, chefforhandler fra Finansforbundet, landede forleden et overenskomstresultat, der giver 230 medarbejdere i BankNordik, Trygd og Skyn en lønstigning på 3,30 procent over de næste to år.

20. apr. 2021
2 min

Den lange torsdag er nu historie for medarbejderne i BankNordik på Færøerne. Finanssektoren på Færøerne, har ligesom i andre lande, tilpasset antallet af filialer og mange af disse har slet ikke kassefunktionen mere. Arbejdstiden og ekspeditionstiden passede slet og ret ikke sammen mere.. Derfor giver det god mening, at bestemmelsen forsvandt da Finansforbundet og FAG – den færøske arbejdsgiverforening – onsdag 14. april indgik en ny to-årig overenskomst.

”Det er rart, at den lange torsdag er væk. Nu er alle ugens fem arbejdsdage i princippet lige korte. Det giver mine kolleger også udtryk for i de første reaktioner på resultatet”, fortæller Kenneth Samuelsen, formand for personalefagforeningen i BankNordik, der tæller 199 medlemmer.

Sammen med sin næstformand Rùna Hentze flankerede han Finansforbundets chefforhandlere Marianne Kjær og Steven Vallik ved forhandlingsbordet. Rammen for den nye overenskomst hedder 3,30 procent, og den bruges udelukkende til lønstigninger, således at medlemmerne får en stigning på 2,05 procent 1. august i år og 1,25 procent 1.maj i 2022.

”Vi er ikke helt tilfredse med lønstigningen. Det går rigtig godt for BankNordik, som udbetaler store udbytter til aktionærerne, og den økonomiske vækst på Færøerne forventes at blive på 5-6 procent næste år. Men vi er underlagt den ramme, der er aftalt på det øvrige arbejdsmarked på Færøerne”, siger Kenneth Samuelsen.

Han trøster sig ved, at medarbejderne fortsat vil opleve en reallønsvækst, ligesom det har været tilfældet ved de seneste overenskomster.

”Vi anbefaler, at medlemmerne stemmer ja til overenskomsten ved urafstemningen, fordi vi mener, resultatet er så godt, som det var muligt”, siger Kenneth Samuelsen.

Han og kollegerne kigger fortsat længselsfuldt efter at gøre fredagen efter Kristi Himmelfartsdag til en fridag og at få en tandforsikring med i overenskomsten. Aktuelt valgte man at bruge hele rammen på lønstigninger fremfor at betale for at få de nævnte goder, som finansansatte i Danmark har, ind i overenskomsten.