Ny fyringsrunde i Danske Bank møder kritik

”Der er noget, der slet ikke hænger sammen, når man hælder folk ud ad døren samtidig med, at man beder de medarbejdere, der er tilbage, om at arbejde over. Så har man som ledelse ramt uden for skiven”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen i en kommentar til, at Danske Bank tirsdag morgen har afskediget 68 medarbejdere.

26. jan. 2021

Tirsdag morgen – 26. januar – har Danske Bank sagt farvel til 68 medarbejdere som et led i den sparerunde, der blev bebudet i 2020 og allerede har ført til hundredvis af frivillige fratrædelser og afskedigelser i november.

Afskedigelserne sker på et tidspunkt, hvor mange Danske Bank-medarbejdere oplever et stort arbejdspres. Ifølge Finansforbundet i Danske Bank er arbejdspresset så højt, at lederne har bedt om en overarbejdsaftale i en afdeling, hvor der for nyligt er blevet afskediget medarbejdere.

Dette møder hård kritik fra Finansforbundets formand Kent Petersen.

”Der er noget, der slet ikke hænger sammen, når man hælder folk ud ad døren samtidig med, at man beder de medarbejdere, der er tilbage, om at arbejde over. Så har man som ledelse ramt uden for skiven”, siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Han mener, at banken bør ændre sit mindset for at vende den kedelige udvikling, den er inde i.

”Hvis Danske Bank skal blive en succes igen, er de nødt til at indse, at deres bedste kort på hånden er deres medarbejdere. For der skal medarbejdere til at skabe udvikling og vækst. Og der skal medarbejdere til at genskabe den tillid, vi lever af som sektor.”, siger Kent Petersen.

Mange års erfaring bliver spildt

Formanden for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, mener, at bankens behov for forbedringer er bredere end bare økonomi. Hun kritiserer, at ledelsen sender mange års erfaring ud ad døren, når de sparer dygtige medarbejdere væk.

”Jeg kan ikke lade være med at tænke, at 68 fyringer er 68 forsømte muligheder for at udvikle og omskole nogle fantastiske medarbejdere til at være en del af bankens fremtid frem for dens fortid. Det vil tage år at genopbygge den erfaring, de tager med sig ud ad døren, og det er ikke en særlig bæredygtig tilgang til planlægning af arbejdsstyrken”, siger Kirsten Ebbe Brich.

Læs hele hendes kommentar til fyringerne på Finansforbundet i Danske Banks hjemmeside her.