Gode årsregnskaber pakkes ind i fyringsvarsler

”Det er mildest talt demotiverende, når topchefer i storbanker – uanset overskud - går ud og taler om, at omkostningsreduktioner er en livsstil i sektoren, og at effektiviseringer generelt leder til færre medarbejdere – som om det var en naturlov”, mener Finansforbundets formand Kent Petersen.

16. feb. 2021

Danske Bank offentliggjorde torsdag 4. februar et årsregnskab med et resultat efter skat på knap 4,6 milliarder kroner. Samme dag viste Nordeas 2020-regnskab et overskud på 16, 8 milliarder kroner, hvilket er en stigning på hele 47 procent i forhold til 2019. Nykredit landede et resultat efter skat på, 5,7 milliarder.
Alligevel havde topcheferne Chris Vogelzang, Michael Rasmussen og Frank Vang-Jensen travlt med at fortælle pressen, at der skulle skæres ned på omkostningerne, og at det Danske Banks og Nordeas vedkommende vil betyde afskedigelser.

”Det er realiteterne i branchen for tiden, at der skal meget mere fokus på omkostninger, og det er vi også nødt til, ligesom andre banker gør det. Det er aldrig rart at skulle gøre, men det er en del af vores ansvar som ledelse at sikre vores konkurrencedygtighed", sagde Danske Banks direktør Chris Vogelzang til FinansWatch kort efter, at banken har eksekveret to fyringsrunder med kort interval.

Siden 2017 har Nordea sagt farvel til 11 procent af sine ansatte – alene i 2020 forsvandt 950 stillinger – men den udvikling stopper ikke nu.

"Man skal forvente, at vi bliver færre medarbejdere i fremtiden”, lød det fra Nordeas administrerende direktør, Frank Vang-Jensen, til Børsen.

Medarbejdere har knoklet

Finansforbundets formand Kent Petersen tager skarpt afstand fra topchefernes udmeldinger.

”Nu må det simpelthen være nok! Hvorfor pakker bankdirektørerne på stribe deres gode regnskaber ind i fyringsvarsler? Medarbejderne har nu i snart 11 måneder siddet derhjemme og knoklet. På vilkår, som ville udfordre produktiviteten de fleste steder, men som er overkommet. Og som medarbejderne stadig performer godt på trods af”, siger Kent Petersen, der noterer sig, at bankdirektørerne på den baggrund har kunnet opjustere regnskaberne ikke bare én, men mange gange i årets løb.

”Det er mildest talt demotiverende, når de går ud og taler om, at omkostningsreduktioner er en livsstil i sektoren, og at effektiviseringer generelt leder til færre medarbejdere”– som om det var en naturlov”, mener Finansforbundets formand.

Invester i udvikling

Nogle gange sidder direktørerne så langt væk fra deres medarbejdere, at de glemmer, at det ikke kun er investorerne og analytikerne, der følger nøje med, når regnskaberne bliver lagt frem, påpeger Kent Petersen.

”Det betyder noget, hvilke distancerende meldinger man sender til sine folk og omverdenen. Og hvor ville jeg dog ønske, at bankdirektørerne ville begynde at investere i udvikling i stedet for kun at signalere afvikling”, siger han.