Finansforbundet modtager international pris for verdens første fintech-overenskomst

UNI Global Union, der er en sammenslutning af fagforeninger i 150 lande og med samlet 20 millioner medlemmer, har tildelt årets ’Breaking Through Award’ til Finansforbundet for rammeoverenskomsten på fintech-området i Danmark.

11. nov. 2021

Det har givet global genlyd, at der i foråret blev indgået en rammeoverenskomst mellem Finansforbundet og den nyetablerede Arbejdsgiverforening for fintech i Danmark. Det er nemlig verdens første af slagsen, og derfor har UNI Global Union tildelt Finansforbundet årets ’Breaking Through Award’ i dag d. 11. november i Nyon, Schweiz.

’Arbejdet med at være med til at skabe grobund for en helt ny sektor i Danmark har vi været en del af gennem flere år, og jeg er stolt over, at det har resulteret i arbejdspladser og vækst. Det har naturligvis også været et mål for os at opdyrke en organisering af en ny og ekstremt teknologisk drevet branche, og derfor er rammeoverenskomsten et vigtigt skridt i et lidt større perspektiv. Det er jeg naturligvis meget glad for, at man også er opmærksom på internationalt’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

I begrundelsen fra UNI Global Union lyder det, at ‘the UNI Global Union Breaking Through Award recognizes that Finansforbundet Denmark is the first union in the world to negotiate a national collective agreement for the FinTech sector, a sector that is particularly vulnerable to platform work and unregulated working conditions.’

‘Jeg er både stolt og glad over både aftalen i sig selv, men også den anerkendelse, der ligger i prisen. Vi valgte at gå en ny vej, fordi et organiseret arbejdsmarked i høj grad også er relevant i 2021 og i brancher, hvor teknologi er en enorm faktor og hvor forholdet mellem medarbejdere og arbejdsgivere måske er lidt anderledes, end vi har været vant til. Den virkelighed skal vi som fagforening også være en del af’, siger Kent Petersen

Læs mere om rammeaftalen her

Kristian Lind