Faste hjemmearbejdsdage er ikke fleksibilitet

Hver tredje finansvirksomhed har ifølge FA nu givet medarbejderne mulighed for to hjemmearbejdsdage mere om ugen end før coronakrisen. Det er positivt men ikke nødvendigvis et udtryk for mere fleksible arbejdsliv for finansansatte, mener Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen, der opfordrer til at tænke fleksibilitet i større sammenhænge.

9. nov. 2021

Mange finansansatte efterspørger mulighed for at arbejde mere fleksibelt, efter at corona-nedlukning af samfundet har vist, at man sagtens kan løse mange arbejdsopgaver mindst lige så godt og effektivt hjemmefra som på kontoret.
En undersøgelse fra FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) – blandt 75 virksomheder -viser, at hver tredje finansvirksomheder nu har givet medarbejderne mulighed for to hjemmearbejdsdage mere om ugen end før coronakrisen.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen finder det positivt, at mange virksomheder åbner op for, at medarbejdere kan arbejde mere hjemme. Han opfordrer samtidig til at tænke fleksibilitet i større sammenhænge end blot om, man skal arbejde hjemme eller på kontoret.

”Fleksibilitet for den enkelte handler ikke kun om lokation, men for eksempel også, om man kan møde senere eller tidligere og undgå myldretrafik til og fra kontoret, om man kan gå tidligt og hente børn nogle dage eller med kort varsel vælge at arbejde hjemme, fordi man får besøg af en håndværker”, siger Michael Budolfsen.

”Hvis ledelsen har et stift skema over, hvilke medarbejdere der skal arbejde fra kontoret hvornår, og hvilke dage medarbejderen skal arbejde hjemmefra, bliver det jo let en låst tilstand, som ikke giver den enkelte medarbejder fleksibilitet”, påpeger han.

Der findes intet facit

Danske Banks HR-direktør Karsten Breums advarede i en kronik i Dagbladet Børsen 13. oktober om, at man som virksomhed enten går tilbage til tiden før corona-nedlukningen, hvor hjemmearbejdet var sjældent. Eller at man modsat dropper al struktur og tilhørsforhold, hvor muligheden for at arbejde hvor som helst og når som helst kan betyde, at man altid er tilgængelig, men aldrig rigtig til stede og måske ender med at gå ned med stress.

”Begge ekstremer gør os alle sammen til tabere. Idealet ligger et sted midt i mellem, hvor vi kan veksle mellem at arbejde både fysisk og digitalt og får et vist mål af struktur til at kombinere det bedste fra begge verdener”, skriver Karsten Breum i kronikken i Børsen.

Michael Budolfsen er enig med HR-direktøren.

”Vi har ikke et facit på, hvordan det fleksible arbejdsliv indrettes, så den enkelte medarbejder tilgodeses. Vi skal have modet til at eksperimentere – for eksempel i forhold til, hvordan vi indretter lokalerne på arbejdspladsen, så de stimulerer arbejdsglæden og trivslen. Men det er vigtigt, at man ikke begynder med at fokusere på, hvordan man kan spare kvadratmeter på kontorerne, men snarere hvordan vi kan få mere fleksibilitet ud af de kvadratmeter, vi har”, siger Michael Budolfsen.