Fællesskab skal løse velfærdsudfordringer

Politikere, erhvervsliv og forsikrings- og pensionsbranche bør sætte sig sammen og tænke nyt på velfærdsområdet, sagde F&P’s direktør Kent Damsgaard på brancheorganisationens årsmøde, som blev holdt under sloganet ”Fællesskab for Fremtiden”. En af udfordringerne er, at antallet af danskere over 80 år vil fordobles til 600.000 om 25 år.

16. nov. 2021

Forsikring og pension handler om at gå sammen i et fællesskab, og når man sparer op i fællesskab, får man kræfter og muskler, som ingen kan hamle op med alene.
Sådan lød nogle af ordene fra Kent Damsgaard, direktør i F&P (tidligere Forsikring & Pension) på brancheorganisationens årsmøde, der fandt sted torsdag 11. november på Amager.
Hvis forbipasserende alene fokuserede på sloganet ”Fællesskab for fremtiden”, kunne de forledes til at tro, at mødet foregik i en fagforening eller et politisk parti til venstre for midten. Men det gjorde det ikke. Fællesskab er også vigtigt for forsikrings- og pensionsbranchen.
”Fællesskab kræver, at alle tager et medansvar, og det vil vi gerne, når fremtidens velfærdsudfordringer skal løses”, sagde Kent Damsgaard og henviste til, at der om 25 år vil være 600.000 danskere over 80 år. I dag er der 300.000.
”Fremtidens pensionister stiller yderligere krav til velfærd. En velfærdslov løser det ikke. Vi burde sætte os sammen – politikere, erhvervsliv og pensions- og forsikringsbranche – og tænke nyt på velfærdsområdet”, sagde F&Ps direktør til tilhørerne, der blandt andet talte erhvervsminister Simon Kollerup (S) og Venstres partileder Jakob Ellemann-Jensen.

Arbejdsmarkedspensionernes succes

Senere på årsmødet gik FH’s formand Lizette Risgaard på talerstolen for at tale om det gode samspil mellem offentlig og privat velfærd.

”For 30-35 år siden blev modellerne for arbejdsmarkedspension indført i overenskomsterne. De er reelt et supplement til folkepensionen og måske et af de bedste eksempler på, at offentlig og privat velfærd spiller godt sammen”, sagde Lizette Risgaard og understregede, at hun ikke er bange for private løsninger, så længe det ikke går udover fællesskabet.

I en efterfølgende paneldebat kaldte Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i Pension Danmark, indførelsen af arbejdsmarkedspensioner for den største velfærdsreform i historien.

”I fremtiden skal civilsamfundets ressourcer aktiveres for at bevare velfærden. Det kan for eksempel være folk, der har forladt arbejdsmarkedet, men som stadig er fysisk og mentalt friske, som hjælper med ældreservice”, lød det fra Torben Möger Pedersen, som mener, at der i de kommende år vil ske en disruption af den forældede måde, vi producerer velfærd på.

Et andet eksempel på succesfuldt samspil med offentlig og privat velfærd leverede Allan Luplau, der er administrerende direktør i Sygeforsikringen ”danmark” 2,65 millioner danskere – næsten 45 procent af befolkningen – er medlem af Sygeforsikringen ”danmark” og får et lille tilskud til tandbehandling, kontaktlinser eller kiropraktor for deres medlemskontingent, samtidig med at deres kontingent solidarisk hjælper de medlemmer, der er mere syge og har brug for et større tilskud.

”Vi er et supplement til velfærdssamfundet – ikke en konkurrent”, sagde Allan Luplau.

I paneldebatten understregede Kent Damsgaard igen, at F&P ønsker at tage ansvar for at løse fremtidens velfærdsudfordringer:
”Det ligger dybt i branchens DNA at være en del af løsningen”.