Fællesskab på ny formel

Finansforbundet er under forandring for bedre at favne medlemmer og potentielle medlemmer. At drive en fagforening er ikke en konstant, og nye fællesskaber vil opstå løbende, siger formand for Finansforbundet Kent Petersen. Fra 2016-2019 meldte over 8.000 studerende sig ind i forbundet.

23. nov. 2021

”Vi har ikke været dygtige nok til at omstille os og fortælle de nye historier”.

Finansforbundets formand, Kent Petersen, konstaterer det nøgternt, på baggrund af at stadig færre unge er organiseret i fagforeninger. For han er ikke i tvivl om, at de unge gerne vil fællesskaber:

”Det er en stærk erkendelse hos mig, at de unge rigtigt gerne vil fællesskaber og netværk, og at de gerne vil være med til at skabe en bedre verden via fællesskaber. Men vores historiefortælling er ikke blevet opdateret godt nok, og det er ikke klart nok blevet kommunikeret, hvad vi byder på”.

Det, der bydes på, adskiller sig på centrale punkter fra det, der tidligere karakteriserede Finansforbundet, forklarer han:

”I sektoren har vi i mange år haft en identitet, som primært var defineret af, hvilke virksomheder vi arbejder for. Det er under opbrud, medlemmerne skifter oftere job, og det kan lige så godt være for eksempel uddannelse eller interesser, der definerer, hvad vi deler. Fællesskaber er også mere agile end tidligere”.

Derfor har Finansforbundet søsat en stribe netværk, der giver rum og næring til mindre fællesskaber i det store.

Vigtigt at bevare sin nysgerrighed

Samtidig er Finansforbundet gået helhjertet ind i dagsordener, som handler om bredt fællesskab på tværs af medlemsskaren – formanden nævner bæredygtighed og kompetenceudvikling som eksempler.

Mange andre eksempler vil føje sig til på sigt:

”De første skridt er taget, men det at drive fagforening er ikke en konstant. Det er en af de vigtige erkendelser: At det ikke er noget, vi bliver færdige med at udvikle. Det, der er rigtigt i 2021, er det måske ikke i 2025”.

Derfor er det en vigtig opgave for Finansforbundet at bevare sin nysgerrighed, konstaterer han:

”Vi skal hele tiden blive ved med at være nysgerrige på, hvilke typer af fællesskaber medlemmerne kan have glæde af, og samtidig hvad vores fællesnævner er. Finansforbundet skal være et anker for dig som medlem – stedet, hvor du arbejdslivet igennem kan få hjælp til at få det til at lykkes”.

Over 8.000 nye studerende medlemmer

Antal af studerende, som Finansforbundet har hvervet pr. år i perioden 2016-2019:

2016: 638
2017: 2.152
2018: 2.381
2019: 2.895

Studerende takker ja

Finansforbundets hverveteam har siden 2016 motiveret mange studerende til at melde sig ind i Finansforbundet. Det kommer ikke af sig selv, der skal benarbejde og gode argumenter til, er erfaringen i teamet, der tilbyder gratis medlemskab i studietiden og billige forsikringer.
Unge med kortere videregående uddannelser er mere tilbøjelige til at blive medlem end unge med lang videregående uddannelse, som flere fagforeninger bejler om.

Når man spørger unge medlemmer af Finansforbundet, hvorfor de er med, nævner de fællesskabet, men også det faktum, at de ikke skal betale i første omgang.

Nogle af de tilbud, som de yngste medlemmer af Finansforbundet er særligt glade for, er muligheden for juridisk rådgivning og mentorordninger, viser en undersøgelse, som hverveteamet nyligt har gennemført.