Dialogspil sætter fokus på uønsket seksuel opmærksomhed

Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Forsikringsforbundet har udviklet et dialogspil, der skal hjælpe finansansatte i den fælles samtale om grænserne for uønsket seksuel opmærksomhed.

25. mar. 2021

Et nyt dialogspil skal styrke forebyggelsen af uønsket seksuel opmærksomhed i finanssektoren.

”Uønsket seksuel opmærksomhed er uacceptabelt. Punktum. Men der findes tilfælde, som er utilsigtede og måske bunder i fx manglende situationsfornemmelse, klumpet kommunikation eller decideret tankeløshed. Det gør ikke episoderne mindre uacceptable, men det gør dem lettere at forebygge. Og her mener vi, at dialogkortene kan bruges, fordi de netop tager hul på den samtale, der gør alle klogere på andres grænser,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

Dialogspillet er udviklet af Finansforbundet, FA og Forsikringsforbundet i samarbejde med virksomheden Play Circle. Konkret tager dialogspillet udgangspunkt i en række konstruerede, men realistiske, situationer, som medarbejdere og ledere skal drøfte, hvordan de vil håndtere.

”Det er vigtigt, at vi som kolleger på arbejdspladsen kan arbejde med det her emne i fællesskab og uden at udskamme hinanden. Vores personlige grænser er forskellige, og når vi føler vores grænse overskredet, er det ikke altid, der er en krænker på den anden side. En bemærkning afsendt i god mening kan modtages på flere måder, og det er netop det, vi skal kunne tale åbent og fordomsfrit om. Vi skal skabe dialog og forståelse i stedet for konflikter, og det håber vi, at spillet kan være en hjælp til ude på arbejdspladserne” siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

Det er organisationernes håb, at spillet kan bidrage til udviklingen af en åben kultur ved at sætte fokus på, hvordan medarbejdere og ledere kan tale om et emne, der ofte er tabubelagt.

”Det svære ved krænkelser er, at det er meget individuelt, hvad den enkelte føler sig krænket over. Det nye dialogspil er en måde at skabe bedre forståelse for, hvor grænserne går for den enkelte, og hvor stor betydning konteksten har. Kortene kan bruges til at tage hul på en snak om krænkelser, som ellers kan være svær at tale med kolleger om”, siger Lone Clausen, næstformand for Forsikringsforbundet.

Finansforbundet, FA og Forsikringsforbundet vil de kommende dage formidle dialogspillet til virksomheder og medarbejdere i sektoren.

For nærmere information kontakt:

Michael Budolfsen via Kristian Lind, 61204214, kl@finansforbundet.dk

Mariane Dissing via Mads Krøll Christensen, 20447599, mkc@fanet.dk