Menu luk

Danske Bank sætter fuldt blus på regnbuen

Medarbejderne i Danske Bank inviteres til en stribe arrangementer og events med fokus på mangfoldighed og inklusion op til og under Copenhagen 2021. ”Kollegerne tænder især på aktiviteter, hvor de kan deltage i teams”, siger Lars Backe, bestyrelsesmedlem i Danske Rainbow Network.

6. jul 2021
3 min
Af Helle Sindal
hsi@finansforbundet.dk

Find din indre drag og giv den gas med make-uppen sammen med kollegerne på Teams. Tag til Danske Zoo Pride og lær om køn og seksualitet blandt dyr. Bliv klogere på betegnelserne LGBTQ+ og vær med til at skabe et mere inkluderende miljø i Danske Bank.

Det er blot et udpluk af de mange aktiviteter og events, som landets største pengeinstitut har for medarbejderne op til og under den internationale mangfoldighed- og menneskerettighedsbegivenhed Copenhagen 2021 i august.  

Danske Bank er en af hovedsponsorerne for arrangementet og har i samarbejde med Danske Rainbow Network og de frivillige i Danske Includers sammensat det alsidige program, som kulminerer under Copenhagen 2021 fra 12. til 22. august.

”Danske Zoo Pride blev udsolgt på 10 minutter, men der er stadig rig mulighed for at deltage i et væld af små og store arrangementer”, fortæller Lars Backe, som er Chief Project Manager i Danske Bank.

Derudover er han bestyrelsesmedlem i Danske Rainbow Network, som siden januar 2020 har arbejdet for at gøre Danske Bank til en mere inkluderende virksomhed. Han er også blandt de 50 frivillige Danske Includers og dybt engageret i Copenhagen 2021-programmet.    

”Det er tydeligt, at kollegerne tænder mest på aktiviteter, hvor de kan deltage i teams. Drag-bingo, motionsløb og andre sociale arrangementer er i høj kurs”, fortæller Lars Backe.

Han ser det som et plus, at en stor del af programmet foregår online. Så kan Danske-medarbejdere fra hele landet og fra afdelingerne i udlandet være med.

Gryden skal holdes i kog

Danske Bank har inkluderet Copenhagen 2021 i koncernens Time to Give-koncept for frivilligt arbejde. Dermed har medarbejderne mulighed for at veksle en arbejdsdag til at gøre en frivillig indsats for arrangementet.  

EuroGames er den sportslige del af Copenhagen 2021, og her sponserer Danske Bank tøj og tilmeldingsgebyr for medarbejdere, som stiller op i konkurrencerne, hvor både amatører og semi-professionelle kan deltage. Blandt de 29 discipliner i idrætslegene er bl.a. halvmaraton, høvdingebold, skak, tennis og svømning. Danica stiller op med et helt hold i høvdingebold.    

Danske Bank bruger blandt andet netværket Yammer - en slags Facebook for virksomheder - til at informere om og varme op til begivenhederne. Her ligger også læringsartikler om LGBTQ+ og rummelighed i virksomheder.

Kampagnen Help us be more inclusive opfordrer alle medarbejdere til at give et praj, hvis de støder på ting, tekster eller andre materialer, der kommunikerer på en ikke-inkluderende måde. Det kan f.eks. være i bankens kundesystemer, træningsmaterialer eller it-løsninger.

”Det er vigtigt at holde gryden i kog, for emnet er aktuelt året rundt og ikke kun en uge om året”, pointerer Lars Backe.

Corona-restriktioner har begrænset antallet af pladser til flere af de regnbuefarvede arrangementer. I øjeblikket tyder det dog på, at der kan skrues op for deltagerantallet.