Danmark bør overveje udvikling af e-krone

Digitale valutaer vinder frem internationalt, og derfor bør danske politikere og Nationalbanken undersøge, om der skal udvikles en e-krone, mener Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

21. dec. 2021
2 min

Den Europæiske Centralbank gør det. Den svenske, den schweiziske, den britiske og andre centralbanker arbejder er også i færd med at undersøge indførelsen af centralbankdrevne digitale valutaer. Derimod indtager Danmarks Nationalbank stadig en afventende position.

”Elektroniske penge vil dominere mere og mere. Det kan vi allerede nu se herhjemme, hvor færre bruger kontanter, og flere anvender kreditkort og MobilePay til at betale med. Derfor burde man også samle kræfterne og undersøge muligheder og udfordringer omkring en dansk e-valuta”, siger Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen og opfordrer politikerne og Nationalbanken til at komme på banen om spørgsmålet.

Steen Lund Olsens kommentar flugter med den kronik, syv danske professorer og økonomer, stod bag i Berlingske for tre uger siden. Forfatterne, som blandt andet tæller Lars Ohnemus, direktør på Center for Corporate Governance ved CBS samt professorerne Jan Damsgaard og Jonas Hedman også CBS, advarer mod, at det kan have vidtrækkende konsekvenser, hvis Danmark forbliver passive omkring udviklingen af egen e-krone. Blandt andet vil danske finansielle institutioner miste sin position som teknologiførende (verdens første digitale børs, dankortet mv.), og man kan på sigt blive tvunget til at benytte en anden kommende e-valuta som for eksempel euro. Kronikørerne mener også, at indtjeningen og stabiliteten i den finansielle sektor kan blive truet.

Dataetiske overvejelser

”Der er både positive og negative ting ved digitale penge. Nogle af dem kender vi, andre af dem har vi behov for at afdække yderlige. På den ene side vil vi kunne komme meget kriminalitet – herunder sort arbejde og hvidvask – til livs, og samfundet kan spare mange penge på ikke at have kontanter i omløb. På den anden side er det vigtigt at tage hensyn til socialt udsatte og ældre, som ikke er fortrolige med digitale betalingsløsninger. Der er også dataetiske overvejelser, digitale transaktioner efterlader fodaftryk, som gør det nemt at overvåge individets forbrugsmønstre på et meget detaljeret niveau”, siger Steen Lund Olsen.

Han mener ligesom CBS-professorerne, at regeringen og Folketinget snarest bør sammensætte en uafhængig arbejdsgruppe, som kan analysere problemstillingerne ved indførelsen af en dansk e-krone.

”Det er vigtigt, at Danmark ikke bliver efterladt alene tilbage på perronen. Måske er det noget, man bør tale sammen om i EU, eller måske skal man se på mulighederne for et fællesnordisk samarbejde om e-valuta”, siger Steen Lund Olsen.